Insändare: Ridning är friskvård!

I helgen avslutades ryttar-EM i Göteborg. De svenska ryttarna blev framgångsrika. Många enormt duktiga ryttare tävlade om de ädlaste valörer i bland annat hoppning och dressyr. Idag är ridsporten också en OS gren, en idrottsgren. Men ridning som friskvård gäller inte.
Det krävs mycket fysisk träning för att kunna rida bra, det är bevisat nyttigt för ryggmusklerna, för balansen och för koordineringen av hjärna och muskler, för kroppskännedom. Det används inom viss sjukgymnastik just därför. Det är också bevisat bra för själen att umgås med hästen.

Så visst är det väl galet att en arbetsgivare inte kan erbjuda ersättning för ridning som friskvård eftersom ridningen inte är avdragsgill?

Ridsporten finns med under Svenska Riksidrottsförbundet. Det är, enligt färsk statistik, den idrotten som flest kvinnor utövar. Det är en idrott man kan utöva på lagom nivå hela livet, utan att behöva känna tävlingshetsen, om man nu inte vill det. Det är helt enkelt friskvård för både kropp och själ. Varför så svårt?

Miljöpartiet har lämnat in motioner vid flera tillfällen för att skapa en förändring inom området, men inget händer. Nu måste det väl ändå vara dags att ordna till detta, dags för lite jämställdhet även vad gäller friskvårdsbidragen, eller?

Elisabeth Falkhaven (MP)

Sophia Nilsson (MP)

Publicerad i Hallands Nyheter den 31 augusti 2017.