Ordförande Miljöpartiet de gröna Halland

Sophias hjärtefrågor

Jämställdhet och integration.

Skola och högre utbildning.

Företagande.

Sverige behöver moderna och innovativa företag som skapar jobb i hela landet. Vi vill ge fler företag möjlighet att utvecklas och anställa fler.

Klimat och Miljö.

Aktuella frågor för Sophia Nilsson

Mer om Sophia Nilsson

Personligt

Sophia har alltid brunnit för djur, natur och mänskliga rättigheter och när hon bestämde sig för att ge sig in i politiken så blev Miljöpartiet det givna valet utifrån de tre solidariteterna: det ekologiska systemet, kommande generationer och världens alla människor.

Sophia har en kandidatexamen i ekonomi med inriktning marknadsföring och just nu arbetar hon som medlemskoordinator för Miljöpartiet i Göteborg. Innan dess har Sophia arbetat inom hotell- och restaurangbranschen, säljbranschen inom skolans värld. Hennes stora intresse är hästar och ridning men just nu är hon hästlös och då är det dans, yoga och vattenaktiviteter som SUP som gäller. Hon älskar havet och det blir många promenader runt fästningen och i Apelviken med hunden, men hon uppskattar även att komma ut i skogen - inte minst till våra underbara bokskogar.

Som miljöpartist vill Sophia givetvis bedriva miljöpolitik och se till att värna djur, natur och människor på vår planet. För att nå det anser hon att vi behöver påverka människor och underlätta för medvetna och hållbara val. De sociala frågorna ligger henne dock lika varmt om hjärtat, särskilt frågor gällande psykisk ohälsa, missbruk, jämställdhet och integration. Sophia anser att företag och företagande är viktiga delar för en grön omställning, integration, jobb, trygghet och samhörighet och för de som inte vill vara anställda utan vill satsa på sin dröm.

Sophia gick med i Miljöpartiet 2012 när hon bodde i Falkenberg och fick efter valet 2014 plats som ledamot i Socialnämnden, Falkenbergsnämnden och Falkenberg energi, men hösten 2016 gick flytten hem till Varberg. Sophia är förtroendevald i regionen och har där en ledamotsplats i driftnämnden Regionservice samt är ersättare i regionfullmäktige. Dessutom är hon ordförande både i MP Varberg och i MP Halland.

Sophia tror på och vill jobba för ett hållbart samhälle på alla plan!