Förbättra kollektivtrafiken!

Miljöpartiet vill ha ett samhälle där det naturliga transportmedlet är klimatsmart. Målsättningen är att alla ska ha nära till kollektivtrafik och för den som bor där det inte finns linjetrafik ska det finnas alternativ. Miljöpartiet i Linköping och Region Östergötland ser främst ett behov av att förbättra kollektivtrafiken på landsbygden och har flera förslag för detta.
I hela Östergötland:

Utveckla närtrafiken på landsbygden
Närtrafiken ska bli morgondagens smarta kollektivtrafik. Region Östergötland arbetar redan med konceptet närtrafik men det behöver utvecklas. I dag finns närtrafik bara på ställen där det saknas linjelagd trafik och under vissa tider. Miljöpartiet vill att närtrafiken ska utvecklas i dialog med boende på landsbygden, för att säkerställa att vi utvecklar en närtrafik som är relevant och täcker behovet.

Gratis startperiod för att främja kollektivtrafikresor
Gratis kollektivtrafikkort kan exempelvis ges till bilpendlare som under en period går över till tåg eller buss. Det pågår redan försök med detta som kan utvecklas. I Region Uppsala har tusentals resenärer varje år anmält intresse och uppföljningar visat att 30–40 procent fortsätter som kollektivtrafikresenärer efter gratisperioden.

Lägre priser för vissa grupper Miljöpartiet på nationell nivå vill ge stöd för att sänka taxor i kollektivtrafiken under en viss period eller för vissa grupper. Vi vill titta vidare på att införa detta. Det kan till exempel handla om att pensionärer får åka till lägre pris på dagtid då bussarna inte är fulla, eller att ha lägre taxa på landsbygden. Den tidigare satsningen med gratis busskort till ungdomar på sommaren bör fortsätta.

I Linköping:

I Linköping har eleverna fritt skolval, men den som väljer en annan skola än sin anvisningsskola har inte rätt till skolskjuts. Kommunen delar ut busskort men det hjälper inte de elever som bor utanför linjetrafiken.

Utöka skolskjutsen på landsbygden
Skolskjutsen ska finnas även för den som gjort ett fritt skolval och inte bara för den som går på sin anvisningsskola. I dag får den som har gjort ett fritt skolval busskort från Linköpings kommun, men det hjälper inte om det inte finns en busslinje vid hemmet. Vi vill därför utöka rätten till skolskjuts i Linköpings kommun, så att den gäller alla grundskoleelever som bor där det inte finns kollektivtrafik. Detsamma ska gälla gymnasieelever som bor där det inte finns linjetrafik.

Se över schemaläggningen i gymnasieskolanDet är dags att optimera våra gymnasieungdomars studietid och framförallt skapa större regelbundenhet. Det är svårt för kollektivtrafiken att möta upp att elever ibland börjar skolan sent på dagen eller slutar tidigt. Med mer regelbundna skoltider blir det lättare att anpassa kollektivtrafiken.

I hela Sverige:

Ett kort för all kollektivtrafik
Miljöpartiet nationellt vill att all kollektivtrafik ska finnas på ett och samma kort eller app så att det blir enklare att välja kollektivtrafiken. För det krävs både en ändring i kollektivtrafiklagen och att det görs investeringar i gemensamt system. Investeringen ryms inom Miljöpartiets kollektivtrafik-miljarder.

Mer om Miljöpartiets miljardsatsning på kollektivtrafik i hela Sverige