Förbättra trafiksituationen vid Linköpings skolor

Förbättra trafiksituationen vid Linköpings skolor

Trafiksituationen runt Linköpings skolor är ofta problematisk på morgnarna, vilket många barn, föräldrar och skolpersonal vittnar om. Den styrande Alliansen står handfallna inför den här situationen trots att kommunen har stora möjligheter att påverka trafikmiljöerna. Miljöpartiet lämnar därför en motion till kommunfullmäktige med förslag på vad kommunen bör göra.
Allt fler föräldrar skjutsar sina barn med bil till skolan visar en undersökning från försäkringsbolaget IF. 4 av 10 föräldrar anser att deras barn inte har en tillräckligt säker väg till skolan för att låta dem gå dit själva och många pekar ut andra bilkörande föräldrar som den värsta risken mot barnens säkerhet. 

– Trafiken utanför Linköpings skolor är ofta kaotisk på morgnarna på grund av alla bilar. I många fall är situationen sådan att barnen riskerar att fara illa i trafikkaoset. Nu krävs krafttag från politiken för att få bukt med detta, säger Rebecka Hovenberg, gruppledare för Miljöpartiet i Linköping.

Den ökade biltrafiken runt skolorna riskerar att bidra till osäkra miljöer och dålig luft, vilket i sin tur leder till att allt fler föräldrar väljer att skjutsa sina barn, eftersom de tycker att det är farligt för barnen att gå till skolan när det är så mycket trafik där.
För att förändra den här situationen måste alternativen, att gå eller cykla till skolan, upplevas som tillräckligt trygga och attraktiva i jämförelse med att åka bil.

Miljöpartiet föreslår i sin motion:
• Att kommunen systematiskt inventerar gång- och cykelvägarna och trafikmiljön runt skolorna.
• Att infrastrukturen förbättras i en sådan omfattning att det är tryggt att låta barnen gå eller cykla.
• Att vi inför bilfria zoner runt skolorna med angöringsplatser för bil på lämpligt avstånd, så att barnen kan gå den sista biten.
• Att varje detaljplan och bygglov för skolor tydligt belyser trafiksituationen för gående och cyklande barn.
• Att Linköpings cykelplan kompletteras med en skolcykelplan som blir bindande för detaljplanerna.
• Att en cykelparkeringsnorm antas som garanterar att minst 70 procent av eleverna kan parkera sin cykel på skolan på ett säkert och lättillgängligt sätt.
• Att trafik och resvanor integreras i skolarbetet, inklusive att öva cykling i skolan så att barnen lär sig cykla på ett säkert sätt.
• Att samtliga skolor får i uppdrag att årligen arbeta med mobility management samt genomföra kontinuerliga föräldradialoger där gång- och cykelfrämjande åtgärder lyfts.

Fördelen med gång och cykling är många. Barn som går eller cyklar till skolan får vardagsmotion och kommer fram piggare. De lär sig att röra sig i trafiken och får med sig en mer flexibel syn på hur de kan resa när de blir äldre, vilket skapar en grund för framtida vardaglig fysisk aktivitet.

Relaterade nyheter

Uppsala län, 25 april 2024

Regionbudget 2025 – Kraftsamling för Region Uppsala

Örebro län, 17 april 2024

Grön ungdom: EU-valet närmar sig med stormsteg

Västmanland, 17 april 2024

Klimat. Demokrati. Klimat.

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter