FörbÀttra trafiksituationen vid Linköpings skolor
Trafiksituationen runt Linköpings skolor Àr ofta problematisk pÄ morgnarna, vilket mÄnga barn, förÀldrar och skolpersonal vittnar om.
En undersökning som försÀkringsbolaget IF har gjort visar att allt fler förÀldrar skjutsar sina barn med bil till skolan. 4 av 10 förÀldrar anser att deras barn inte har en tillrÀckligt sÀker vÀg för att gÄ till skolan sjÀlva och pekar ut andra bilkörande förÀldrar som den vÀrsta risken mot barnens sÀkerhet. Den ökade biltrafiken leder ocksÄ till att allt fler förÀldrar vÀljer att skjutsa sina barn, eftersom de tycker att det Àr farligt för barnen att gÄ till skolan nÀr det Àr sÄ mycket trafik dÀr.
För att förÀndra den hÀr situationen mÄste alternativen, att gÄ eller cykla till skolan, upplevas som tillrÀckligt trygga och attraktiva i jÀmförelse med att Äka bil. Fördelen med gÄng och cykling Àr mÄnga. Barn som gÄr eller cyklar till skolan fÄr vardagsmotion och kommer fram piggare. De lÀr sig att röra sig i trafiken och fÄr med sig en mer flexibel syn pÄ hur de kan resa nÀr de blir Àldre, vilket skapar en grund för framtida vardaglig fysisk aktivitet. Forskningen Àr tydlig i att barn som cyklar eller gÄr till skolan presterar bÀttre. Miljön runt skolorna blir dessutom tryggare, luften bÀttre och koldioxidutslÀppen minskar nÀr biltrafiken minskar. I förlÀngningen pÄverkar ocksÄ barnen sina förÀldrars resvanor att bli mer hÄllbara.
Alla bor inte pÄ gÄng- eller cykelavstÄnd frÄn sina skolor. DÀrför kan det vara lÀmpligt att införa bilfria zoner i runt skolorna, men anlÀgga tydliga angöringsplatser bortom dessa, sÄ att förÀldrar som mÄste skjutsa med bil kan stanna till dÀr och gÄ med sina barn den sista biten.
Kommunen har stora möjligheter att pÄ olika sÀtt gynna gÄng och cykel runt skolorna och aktivt styra över valet av fÀrdmedel dit. Det gÀller bÄde med hjÀlp av faktiska Àndringar i den fysiska miljön och genom beteendepÄverkan. HÀr har kommunen flera verktyg man kan anvÀnda sig av och stora möjligheter att pÄverka situationen i rÀtt riktning.
Miljöpartiet föreslÄr:
- Att kommunen systematiskt inventerar gÄng- och cykelvÀgarna och trafikmiljön runt skolorna.
- Att infrastrukturen förbÀttras i en sÄdan omfattning att det Àr tryggt att lÄta barnen gÄ eller cykla.
- Att vi inför bilfria zoner runt skolorna med angöringsplatser för bil pÄ lÀmpligt avstÄnd, sÄ att barnen kan gÄ den sista biten.
- Att varje detaljplan och bygglov för skolor tydligt belyser trafiksituationen för gÄende och cyklande barn.
- Att Linköpings cykelplan kompletteras med en skolcykelplan som blir bindande för detaljplanerna.
- Att en cykelparkeringsnorm antas som garanterar att minst 70 procent av eleverna kan parkera sin cykel pÄ skolan pÄ ett sÀkert och lÀttillgÀngligt sÀtt.
- Att trafik och resvanor integreras i skolarbetet, inklusive att öva cykling i skolan sÄ att barnen lÀr sig cykla pÄ ett sÀkert sÀtt.
- Att samtliga skolor fÄr i uppdrag att Ärligen arbeta med mobility management samt genomföra kontinuerliga förÀldradialoger dÀr gÄng- och cykelfrÀmjande ÄtgÀrder lyfts.
Rebecka Hovenberg
Take Aanstoot
Petter Mattsson
2019-10-16
NÄgra av motionens förslag avslogs och nÄgra fick ett besvarande pÄ kommunfullmÀktige i december 2021.