Ge alla skolelever rätt till skolskjuts och rusta upp Ryds motionscentrum

Skolelever som bor utanför kollektivtrafiknätet bör ha rätt till skolskjuts oavsett vilket skola de valt. Kommunen bör också rusta upp Ryds motionscentrum. Det är innehållet i två motioner som Miljöpartiet lämnar till Linköpings kommunfullmäktige på tisdag.
Kommunen har enligt skollagen skyldighet att ordna skolskjuts för elever till sin placeringsskola. Förutom den lagstadgade skolskjutsen till placeringsskolan erbjuder Linköpings kommun busskort till elever som valt en annan högstadieskola. Om det saknas kollektivtrafik erbjuds däremot inget alternativ. Det innebär i praktiken att elever behandlas olika, och elever på landsbygden drabbas eftersom de antingen måste välja sin placeringsskola eller ordna skjuts på egen hand.

– Miljöpartiet anser att alla elever i grundskolan ska erbjudas skolskjuts till den skola de har valt, även om det inte finns ordinarie kollektivtrafik där de bor. Det är en viktig likvärdighetsfråga att alla elever på landsbygden kan delta i det aktiva skolvalet och veta att de får skolskjuts, säger Birgitta Rydhagen som skrivit motionen.

Ryds motionscentrum är populärt men har tyvärr förfallit och uppfyller inte längre de behov och önskemål som finns hos medborgarna. Lokalen behöver renoveras och utegym och hinderbana ses över. Fler idrotter behöver få utrymme att utvecklas på området. Ökad belysning och liknande trygghetsskapande åtgärder bör genomföras med en medvetenhet kring barn- och jämställdhetsperspektiv.

– Ryd är ett område där alla möjligheter för att skapa mötesplatser som främjar integration finns. Vi vill också se insatser för ökad trygghet i området, med ett tydligt barn- och jämställdhetsperspektiv. Det ska se tillsammans med de som tränar i området, boende och civilsamhället, säger Cecilia Gyllenberg Bergfasth som skrivit motionen.