Hemlösheten är akut i Linköping

Enligt Stadsmissionen lever 25 människor på gatan i Linköping, trots att det är mitt i vintern. Den som lever utan en egen bostad är mycket utsatt. Det är svårt att sköta ett arbete, och barn som lever i sådana förhållanden har svårt att ha en stabil skolsituation. Svårigheter på arbetsmarknaden leder i sin tur till att det är omöjligt att få kontrakt på en lägenhet. Det leder till en ond spiral. Och personer som är i missbruk har inte ens något akutboende att vända sig till.
Miljöpartiet vill att Linköping börjar med "Bostad först", en modell för att minska hemlöshet. Den innebär att människor får ett eget kontrakt på en egen lägenhet med egen nyckel. SKR rekommenderar metoden därför att den är både effektiv och kostnadseffektiv. 80 procent kommer vidare till egna kontrakt och dygnskostnaden är en tredjedel av en plats i ett akutboende.

– Det ska finnas tak över huvudet för alla, och den bästa modellen för att motverka hemlöshet är Bostad först. Med Bostad först minskar behovet av akutboenden, och människor kommer att få bättre förutsättningar att förbättra sin livssituation, säger Birgitta Rydhagen, ledamot i social- och omsorgsnämnden i Linköping.

Bostad Först togs till Sverige av Sveriges stadsmissioner, och finns redan i fler än 20 kommuner. Finland har också lyckats bra med konceptet på nationell nivå. Kommunen erbjuder då olika typer av stöd för att klara av att bo självständigt, från vardagsbestyr till behandling av beroendeproblematik. Alla stödinsatser görs utifrån hyresgästens egna prioriteringar och målet är att kunna ta över hyreskontraktet.

– Linköping måste ta tag i hemlösheten på allvar. Människor behöver tak över huvudet. Nu. I dag. Samtidigt som vi tar fram långsiktiga lösningar måste vi ordna akutboenden även för den som har missbruk, säger Birgitta Rydhagen.
Miljöpartiet har lämnat en motion till fullmäktige om att införa Bostad först i kommunen och en om att öppna akutboende även för personer med missbruk.