Linköping ska ta ledartröjan i klimatarbetet

Rebecka Hovenberg, förstanamn på Miljöpartiets kommunlista i Linköping, presenterade i dag partiets vallöften för klimat och miljö.

Rebecka Hovenberg och Björn Immerstrand.

Miljöpartiet vill fortsätta driva på för att Linköping ska bli koldioxidneutralt, genom att öka produktionen av sol-, vind- och vattenkraft, bygga mer hållbart samt underlätta för gång-, cykel- och kollektivtrafik. Vi behöver också förbereda kommunen för klimatförändringarna som för med sig både värmeböljor och skyfall.

– Vi ska ta ledartröjan i klimatomställningen och förena den med välfärdssamhället som gör att människor kan leva ett bra liv. Vi behöver ställa om Linköping till en hållbar kommun, säger Rebecka Hovenberg.

För att öka den biologiska mångfalden vill Miljöpartiet utveckla stadens grönska, minska användandet av farliga kemikalier, inrätta fler naturreservat, utveckla ekosystemtjänster som pollinering och anlägga vandringsvägar för fisk.

Matproduktionen är en viktig faktor för klimat och miljö och där vill Miljöpartiet se 100 procent ekologisk eller närproducerad mat i kommunens verksamheter. Kött ska vara producerat efter höga djurskyddskrav och mängden kastad mat ska minska. Det måste också bli lättare att källsortera i Linköping.

– Vi vill underlätta för lokala livsmedelsproducenter att delta i kommunens upphandlingar och ställa krav på 100 procent ekologisk eller närproducerad mat i kommunens verksamheter. Då bidrar vi till en levande landsbygd där lantbrukare kan försörja sig, vi får kortare transporter och mat av hög kvalitet. Det är också en trygghetsfråga att ha tillgång till närproducerad mat och inte vara beroende av import, säger Rebecka Hovenberg.

Ett annat vallöfte är att Linköping bör satsa stort på biogasen.

– Vi vill att Linköping ska bli ett biogasnav. Nu satsar Tekniska verken på flytande biogas och det finns stor potential för att industrin, tunga transporter och sjöfart kan ställa om från fossila bränslen till biogas. Biogasen är ett framtidsbränsle, säger Rebecka Hovenberg.

Vid pressträffen presenterade sig kandidaterna som är första- och andranamn på kommunlistan:

Rebecka Hovenberg, 39 år, har varit miljökonsult i tio år. Hon engagerade sig tidigt i miljöfrågorna då hon som barn startade sin första miljöorganisation. Rebecka Hovenberg har varit politiskt aktiv sedan 2009 och är i dag kommunalråd för Miljöpartiet.

Björn Immerstrand, 46 år, sakkunnig i digitalisering. På fritiden är han fotbollstränare för flickor och har varit engagerad för ensamkommande flyktingbarn. Björn Immerstrand har varit verksam i Miljöpartiet i närmare 20 år och är i dag ordförande för Lejonfastigheter.