Gör Linköpings kommun till en klimakterievänlig arbetsplats

Klimakteriet, en naturlig övergångsperiod i en kvinnas liv, medför hormonella förändringar som kan påverka kvinnor i åldrarna 40 till 60 år. För vissa går denna process obemärkt förbi, men för många medför det en rad psykiska och fysiska symtom. De kan inkludera sömnstörningar, smärta, koncentrationssvårigheter, humörsvängningar, självförtroendesänkning, överdriven svettning, oro, ångest och en övergripande känsla av att inte längre känna igen sig själv. Trots att dessa symtom är allmänt erkända, får de ofta liten uppmärksamhet på arbetsplatsen. Därför bör Linköpings kommun ta initiativet att klimakteriesäkra sina arbetsplatser, för att skapa en mer inkluderande och stödjande miljö för alla anställda.

Partille kommun i Västra Götaland är en föregångskommun på området och drog igång sin satsning på friskvård kopplat till klimakteriet hösten 2022. Enligt Partille kommuns hemsida ingår:

” Utbildning för chefer
– Storföreläsningar för kvinnliga medarbetare 40-60 år
– Personlig klimakterierådgivning – för dig som önskar
– Snabb lotsning till hjälp i vården – för dig som vill och behöver
Samtliga moment i klimakteriesatsningen sker på betald arbetstid, i samråd med närmaste chef.”

Genom att skapa en öppen dialog och utbildning kring klimakteriet kan arbetsgivare bryta ner stigmatiseringen och tystnaden kring detta ämne. Detta leder till en mer förstående arbetsplats där kvinnors erfarenheter och utmaningar erkänns och tas på allvar.

Genom att anpassa arbetsmiljön kan Linköpings kommun aktivt stödja kvinnorna under denna övergångsperiod. Detta kan innebära att ge tillgång till flexibla arbetstider, tillhandahålla anpassade arbetsområden med god ventilation, och att tillåta regelbundna pauser för att hantera klimakteriesymtom. Dessa förändringar kan minska stress och obehag, och på så sätt förbättra produktiviteten och välbefinnandet för kvinnorna på arbetsplatsen.

Slutligen, genom att klimakteriesäkra kommunens arbetsplatser, visar Linköpings kommun ledarskap och föregår med gott exempel. Detta kan inspirera andra kommuner och organisationer att följa efter. Detta skulle inte bara gynna kvinnorna i Linköping, utan även bidra till att skapa en mer inkluderande och hälsosam arbetsmiljö över hela landet.

Mot bakgrund av detta yrkar Miljöpartiet:

• Att en friskvårdssatsning, med förebild i Partille kommun, genomförs i Linköping för att göra Linköpings kommuns arbetsplatser klimakterievänliga.

Joakim Hörsing
Miljöpartiet