Pilotkommun för hÄllbara transporter
Sverige har som mÄl att minska transportsektorns klimatutslÀpp med 70 procent till 2030. Transportsektorn stÄr för en tredjedel av Sveriges nationella klimatutslÀpp.
VÀgtransporterna dominerar och stÄr för över 90 procent av transportsektorns utslÀpp. Personbilarna bidrar med den största delen, cirka 10 miljoner ton koldioxid per Är, en femtedel av Sveriges nationella klimatutslÀpp. Det klimatpolitiska rÄdet, som utvÀrderar regeringens klimatpolitik, menar att en minskning av transporternas utslÀpp till nÀra noll Àr en förutsÀttning för att nÄ nettonoll till 2045.
Linköping har som mÄl att bli koldioxidneutralt till 2025, men mycket mer behöver göras för att mÄlet ska nÄs, bland annat pÄ transportsidan dÀr utslÀppen fortfarande Àr höga. Ska kommunen nÄ sina egna klimatmÄl krÀvs dÀrför fokus pÄ transporter, sÄvÀl byte av drivmedel som byte frÄn bil till kollektivtrafik, cykel och gÄng. De tidigare anvÀnda styrmedlen mÄste vÀssas och kompletteras med nya ÄtgÀrder.
I Ăversiktsplan för staden som antogs 2010 fastslogs mĂ„let för fĂ€rdmedelsfördelningen som innebĂ€r att resor med bil kraftigt ska minska frĂ„n dagens cirka 60 till 40 procent, och att resor med gĂ„ng, cykel och kollektivtrafik kraftigt ska öka till cirka 60 procent. För att nĂ„ mĂ„let och fĂ„ ned utslĂ€ppen krĂ€vs stora krafttag.
Genom en aktiv politik för att minska utslÀppen samtidigt som kommunen Àr en möjliggörare för nya tekniska lösningar anser Miljöpartiet att Linköping har goda förutsÀttningar att bli en föregÄngskommun för hÄllbara transporter och vara fossilbrÀnslefri 2030 inom kommungrÀnsen. För att vi ska nÄ dit krÀvs dock ett mÄlmedvetet arbete inom flera olika omrÄden, men det innebÀr ocksÄ stora möjligheter att bygga en attraktiv och smart kommun med ökad livskvalitet för linköpingsborna.
Mot bakgrund av ovanstÄende yrkar vi pÄ att kommunfullmÀktige beslutar att:
- Samverka med fastighetsÀgare för att kraftfullt bygga ut infrastruktur för laddfordon, framförallt i flerfamiljshus.
- Införa flexibla och miljöstyrande parkeringstal i all kommunal planering.
- Införa kostnadsfri parkering för bilar som drivs pÄ el eller biogas.
- FrÀmja införandet av bilpooler och bildelning i hela Linköping, Àven i ytteromrÄden och mindre tÀtorter.
- Skapa en gemensam citylogistik i samverkan med Cityföreningen med syfte att minska lastbilstrafiken i staden.
- StÀlla höga krav pÄ bygglogistiken vid nybyggnation med syfte att minska antalet lastbilar.
- Genomföra prioriterade satsningar pÄ kollektivtrafik i planarbetet.
- Bygga ut antalet mobilitetshubbar och pendlarparkeringar.
Rebecka Hovenberg
Petter Mattsson
2020-01-30
Motionen fick mestadels avslag, delen om utökad laddinfrastruktur fick bifall.