Sluta subventionera Linköpings flygplats

Miljöpartiet har lämnat en motion till kommunfullmäktige om att Linköpings kommun ska sluta subventionera Linköpings flygplats när avtalet går ut 2021. Istället kan pengarna användas till skola, omsorg eller klimatsatsningar.
Linköpings kommun har ett avtal kring Linköping City Airport, där Saab AB ”tillhandahåller flygplatstjänster” mot ersättning från kommunen. Det handlar om 112 miljoner kr för perioden 2018-2021.

– Det innebär att skattemedel används till en direkt miljöskadlig verksamhet som krockar med klimatmålet att bli koldioxidneutrala till 2025. Vi skulle exempelvis kunna använda de här miljonerna till att anställa 25 personer inom skolans elevhälsa, säger Rebecka Hovenberg (MP), gruppledare för Miljöpartiet i Linköping.

2021 löper avtalet med SAAB ut. Senast då anser Miljöpartiet att avtalet ska förhandlas om och subventionerna till flygplatsen upphöra.

I Sverige har antalet utrikes flygresor per invånare mer än fördubblats sedan början av 1990-talet. Den uppskattade totala klimatpåverkan från svenskarnas flygresor år 2017 motsvarar utsläppen för hela personbilstrafiken i Sverige.

– Tiden är förbi när skattemedel kan gå till subventioner av fossila bränslen, säger Rebecka Hovenberg.