Storsatsa på barns och ungas psykiska hälsa

Barns rättigheter är en av Miljöpartiets grundpelare. Alla barn i Linköping ska känna framtidstro och ha bra förutsättningar för att utvecklas. Tyvärr är den psykiska ohälsan ett växande problem som vi måste ta itu med.
Den psykiska ohälsan bland barn har dubblerats de senaste tio åren. Flickor är mer drabbade än pojkar och HBTQ-personer i ännu större utsträckning. Den psykiska ohälsan kryper också ner i åldrarna. Miljöpartiet i Linköping vill vända denna utveckling med en kraftfull satsning på flera områden.

– Vi vill stärka elevhälsan och säkerställa rekryteringen av arbetsterapeuter, skolpsykologer och annan elevvårdspersonal. Vi behöver också utveckla samarbetet mellan skolan och sjukvården för att fler barn ska få hjälp tidigt, säger Björn Immerstrand (MP), kandidat till kommunfullmäktige.

Alla barn och unga har rätt känna att de kan vara sig själva. Därför är det också viktigt att arbeta med en normkritisk värdegrund i skola och förskola. Det kan minimera mobbning och skapa en bättre arbetsmiljö för både vuxna och barn.

– Vi behöver skapa mindre stressiga miljöer för barnen och då behövs fler vuxna i skolan. I mindre grupper kan fler barn bli sedda och lyssnade på. För att alla barn ska finnas i ett socialt sammanhang ska de också ha rätt att vara på fritids även om det finns en förälder hemma, säger Rebecka Hovenberg (MP), kandidat till kommunfullmäktige.

Att barn och unga har tillgång till stimulerande fritidsaktiviteter är viktigt för den psykiska hälsan. Föreningslivet fyller en viktig funktion och där ska kommunen jobba med jämställda bidrag som kommer alla till del. Kommunen bör också anställa en barnrättsstrateg som har som enda uppgift att tillvarata barnens intressen i kommunen.