Vi väljer inte bort något!

Birgitta Rydhagen kommenterar partiernas budgetar som presenterades i veckan.

Det blev uppenbart när partierna presenterade sina budgetar inför tisdagens kommunfullmäktige att vi ser olika på en del områden. Inte alla såklart. Många delar är vi ganska överens om. Som att skolan ska vara bra och att de äldre ska få sin omsorg tillgodosedd. Men det är några frågetecken kring rimligheten i några av förslagen.

Moderaterna vill gräva ner Hamngatan i en tunnel. Förvisso innovativt, men i jämförelse med att bygga skola på Kungsberget känns det som en ganska konstig prioritering. Kristdemokraterna vill stryka bort hela hållbarhetsbudgeten och höja hastigheten på stadsgatorna. 20 trygghetsväktare ska vakta oss på gator och torg, och samtidigt plocka skräp. Detta trots att polisen säger att de har mycket insatser per ingripande i den offentliga miljön. Bättre att satsa mer på trygghet i hemmen? Jag tänker på kvinnor, äldre, barn, som oftare råkar illa ut inomhus.

Sverigedemokraterna vill avgiftsbelägga lagstadgad modersmålsundervisning och införa stöd till ”svensk kultur”. Jag undrar hur många skolavslutningar som skulle bli pinsamt tysta när musikläraren försöker stämma upp Kungssången istället för Lalehs Goliat.

Vi väljer istället arbetsmarknad och etablering för att de som har svårast att få jobb ska få bättre möjligheter. Vi väljer cykelfrämjande åtgärder för en färdmedelsfördelning som tar mindre utrymme, minskar koldioxidutsläppen och gynnar folkhälsan. Vi väljer studiemotiverande insatser och fritidsaktiviteter som skapar en meningsfull vardag för våra barn och unga. Vi väljer pedagogisk förskola med små barngrupper. Vi väljer god och vällagad mat för de äldre i servicehus och hemtjänst. Vi väljer också mer personal inom olika yrkeskategorier för att öka trivsel och minska arbetsbelastningen i både skola och äldreomsorg. Vi väljer trygghet genom tillhörighet hellre än bevakning.

Vår långsiktiga vision är en sammanhållen kommun där människor litar på varandra, där barn trivs i skolor och klarar sina mål, där den mat vi äter har ett bra näringsinnehåll och produceras med ekologiska metoder och kommer från närheten i första hand. Nybyggen som är energisnåla och byggda med miljöanpassade material, och där gamla, unga, etablerade och nyninflyttade bor grannar. En kommun där vi producerar förnybar energi för alla behov – värme, transporter, elektricitet, och där den biologiska mångfalden blommar både i tätort, på landsbygd och i olika typer av naturreservat.

Birgitta Rydhagen, kommunalråd och gruppledare för Miljöpartiet i Linköping