Viktigt att divestera klimatsmart

Klimatpolitiken blir viktigare för varje år som går med dystra rekord för den globala medeltemperaturen. Konsekvenserna blir också allt tydligare, där ett nära exempel är de bränder som härjar i Portugal. Med Donald Trump vid makten understryks också vikten av att länder och regioner går före, visar på goda exempel och visar att det går att förändra till det bättre både för klimat och för ett ökat välstånd.
Vi vill uppmana och utmana alla företag , större organisationer och även andra kommuner att börja divestera i hållbar riktning. Alla ni som har större placeringar på börsen, se över era innehav och säkerställ att de inte bidrar till utsläpp av växthusgaser och användningen av fossila bränslekällor.

Klimatpolitiken innehåller många delar. Våra organisationer, Region Östergötland och Linköpings kommun har båda högt ställda ambitioner när det gäller att reducera utsläppen av växthusgaser. Regionorganisationen ska vara klimatneutral till 2020 och Linköpings påverkan vad gäller koldioxidutsläpp ska vara noll 2025. För att nå dit har en mängd åtgärder vidtagits. Regionen ser till att den lustgas som används i vården tas om hand och förstörs, satsar på solceller, bygger energisnålt i form av passivhus, har ställt om till fossilfri kollektivtrafik och bedriver påverkansarbete för biogas. Linköping stödjer aktivt solcellsinstallationer, ska samordna distributionen av alla varuleveranser till kommunens verksamheter, bygger laddstolpar för elbilar, förtätar innerstaden och förbättrar cykelinfrastrukturen. Bara för att ta några exempel.

Men vi behöver också se över och ta ansvar för de placeringar vi gör. Effekten av att sälja ”smutsiga” värdepapper är liten i början, men ju fler som tar efter desto svårare blir det för företag som har stor negativ klimatpåverkan. När säljtrycket ökar sjunker värderingarna och investeringar går istället till framtidsinriktade klimatsmarta alternativ. Region Östergötland var första region/landsting i Sverige att börja divestera och därmed göra sig av med placeringar relaterade till kol, olja eller gas. Linköpings kommun har numera en kraftfull policy som utöver divestering pekar på att aktivt göra investeringar i företag som står för hållbara lösningar och tjänster som leder till minskade utsläpp av koldioxid.

Är vi många som gör detta kommer det att få stor påverkan. Klimatets utmaningar är så stora att vi inte kan negligera någon form av insats som innebär att vi kan öka chanserna till en positiv utveckling. Vi är stolta över att miljöpartiet runt om i landet och i vårt län är en kraft som gör att det händer saker på en rad olika områden och som leder till ökad livskvalitet och ett mer hållbart samhälle. Divestering är en sådan sak och vi vill att fler tar efter. Sätt snöbollen i rullning!

Margareta Fransson (MP), regionråd i Region Östergötland
Birgitta Rydhagen (MP), kommunalråd i Linköping