Inledningsanförande Budgetdebatt 2018

Läs hela Märta Stenevis (MP) inledningsanförande under 2018 års budgetdebatt.

Miljöpartiet har en vision för Malmö. Vi vill se ett Malmö med rent vatten och ren luft, där människor är prioriterade framför bilar och förskolor viktigare än parkeringsplatser. Ett Malmö där alla har ett jobb att gå till och en bostad att komma hem till. Ett Malmö som investerar gemensamma resurser klokt och är en naturlig plats för ett innovativt näringsliv. Och ett Malmö där alla i staden är trygga och delaktiga, oavsett  vem man är, varifrån man kommer eller vem man älskar.

Barnen är vår framtid. De kommer ärva konsekvenserna av alla våra beslut, och alla beslut måste vägas mot deras perspektiv. Därför lägger vi en budget för trygghet, kunskap och klimat. En budget som är fullt ut finansierad utan luftbesparingar, som följer de uppsatta överskottsmålen och som behåller skatten oförändrad. Så säkerställer vi en god ekonomi även för framtiden.

För vi står inför stora investeringar. Klimatet förändras i allt snabbare takt och de konservativa partiernas strutsbeteende duger inte längre. 2016 sattes ett nytt globalt värmerekord som tyvärr ser ut att slås redan i år och i början av året var Arktis 25 grader varmare än normalt! I Malmö ser vi konsekvenserna framför allt i form av skyfall och översvämningar. I världen ser man istället konsekvenserna i form av torka, svält, öknar som breder ut sig och ett snabbt ökande antal människor på flykt undan naturkatastrofer och konflikter. Och inte bara klimatet är hotat. En ökad användning av gifter, läkemedel och plaster hotar att slå ut våra ekosystem. Insektsdöden brer ut sig samtidigt som haven långsamt riskerar att kvävas av övergödning, läkemedelsrester och enorma ansamlingar av plast.

Men det finns hopp. Vi vet vad som måste göras. Nu behövs en politik som har modet och viljan att lyfta blicken och fatta rätt beslut. I vår budget för Malmö ger vi lokala svar på globala utmaningar. Vi investerar i en tät grön stad där det är nära till allt. När vi prioriterar bostäder före parkeringsplatser kan vi möjliggöra för ännu fler att ha nära till jobb och samhällsservice och därmed minska transportsystemens belastning på miljön.

Barnets perspektiv gör det lätt att fatta rätt beslut. Genom storstadsavtalet kan vi finansiera en ny struktur för kollektivtrafik och cykel, där bussarna prioriteras och supercykelstråk möjliggör snabb pendling med elcyklar – då ger vi också barn och unga självständig tillgång till större delar av sin stad. För att Öresund ska fortsätta vara samma fantastiska resurs som idag vill vi minska läckaget av plast och läkemedel till havet. När vi köper ännu större andel ekologisk och klimatsmart mat till våra barn och äldre motverkar vi spridningen av miljögifter och räddar den biologiska mångfald som är så viktig för barnens framtida livsmedelsförsörjning. En tät grön stad är energieffektiv och kräver färre transporter. Den energi som ändå används ska produceras på sätt som inte belastar klimatet. Därför ökar vi takten i utbyggnaden av solceller på kommunens tak. Husen ska bli ännu mer energieffektiva, ha god ventilation som ger ren luft utan att släppa ut onödig värme, och vi fasar ut användningen av farliga kemikalier i barn och ungas miljöer.

Men det finns annat som är farligt för barn och unga i staden. Genom att stänga ner lokaler, utdöma sanktionsavgifter och granska personalliggare gör vi det tillsammans med polis och statliga myndigheter svårare och mindre lönsamt att bedriva organiserad brottslighet i Malmö. De unga som är i riskzonen för att dras in i kriminalitet måste lyftas bort ur destruktiva miljöer. Där föräldraskapet kommer till korta måste kommunen agera, för både samhällets och individens skull. Samtidigt satsar vi på att skapa tryggare fysiska miljöer i staden, till exempel genom bättre belysning och effektivare farthinder för att stoppa de vansinneskörningar som riskerar livet på oskyldiga.

Vi utökar och permanentar arbetet mot hedersförtryck och stärker kvinnofridsarbetet.

För i Malmö ska alla kvinnor våga gå hem ensamma på natten.

I Malmö ska alla kvinnor kunna göra sitt jobb utan sexistiska kommentarer eller tafsande.

Och alla kvinnor ska få lika lön för lika arbete.

I Malmö ska ingen man ta sig rätten att bestämma vad en kvinna ska eller inte ska ha på sig.

I Malmö ska alla kvinnor få skydd undan våld och trakasserier.

I Malmö ska alla flickor kunna gå till skolan utan en klump i magen eller oönskade händer på sin kropp.

Ingen flicka i Malmö ska kallas hora i skolan, och alla barn, flickor och pojkar, ska lära sig att övergrepp och sexuella trakasserier är oacceptabla – ingenting annat.

Genom satsningar på antidiskriminering, sexualundervisning och elevhälsa ska skolan bli en fredad zon. Där ska varje unge kunna utveckla sin potential och få kunskapen och verktygen med sig för att bygga en god framtid. För deras skull, och deras kommande barns skull, ska vi bygga en långsiktigt hållbar stad, genom satsningar på trygghet, kunskap och klimat.

För en stad som är bra för barnen är bra för oss alla.

Märta Stenevi (MP),
kommunalråd och ordförande i stadsbyggnadsnämnden