Miljö & Klimat

Miljöpartiet vill

Miljö och klimat ska vara en självklar utgångspunkt när staden tar ställning i olika frågor. Mölndals stad har formulerat egna miljömål som ska efterlevas och förverkligas. Byggande, trafik, energi och mat är exempel på viktiga områden som alltid ska ligga inom ramen för hållbar utveckling. Miljöpartiet kommer att driva frågor och investeringsförslag som är kopplade till de globala klimatmålen.

Värdefull jordbruks- och skogsmark finns fortfarande kvar i Mölndal. Miljöpartiet är angelägna om att den bevaras och skyddas i kommande översiktsplan och vi driver på arbetet om en skogspolicy för ett hållbart skogsbruk. Vi vill också arbeta för att kommunen tar fram en strategi för stadsnära odling för ökad grad av självförsörjning och social gemenskap. Vi vill utveckla nya modeller för att kunna bedriva ekologiskt jordbruk på stadens marker.

Det gröna stråket genom Lilla Fässbergsdalen är det enda sammanhängande grönområde som binder ihop Änggårdsbergen med Sandsjöbacka, och som möjliggör för djuren att kunna förflytta sig. Miljöpartiet driver på för att detta grönområde bibehålls och att en säker väg över Söderleden skapas.

Köttproduktionens klimatpåverkan är stor samtidigt som forskning visar att växtbaserad kost har positiv inverkan på människors hälsa. Vi vill därför minska köttkonsumtionen i stadens verksamheter till förmån för vegetabiliska proteinkällor.

Att ställa om till ett hållbart samhälle innebär också att vi måste ställa om till en fossilfri och resurseffektiv energianvändning. Vi vill att Mölndal Energi bygger ut sin biobaserade fjärrvärme och lokalproducerade fjärrkyla. Samt bidrar till att försörja Göteborg med hållbar fjärrvärme för att underlätta deras övergång till fossilfri uppvärmning. Vi vill att skogsrester från stadens skogsbruk används lokalt för värme- och elproduktion.

Vi vill främja lokalt producerad energi från solen, genom att ge det kommunala bolaget Mölndal Energi i uppdrag att driva solcellsanläggning. Möjligheten för Mölndalsbor att köpa andelar i anläggningen är Miljöpartiet Mölndal positiv till.

Nyheter på Klimat