Folkhälsa

Folkhälsa och ett hållbart arbetsliv

Alltför många drabbas av skadlig stress och ohälsa i sitt arbete och Norrtälje kommun har höga ohälsotal. Vi vill vända den utvecklingen. Det nuvarande läget innebär ett stort slöseri med resurser framförallt för invånaren men också för kommunen. För oss är det viktigt att medarbetare så långt det är möjligt får ha inflytande och vara delaktiga i sin arbetssituation. Det har visat sig att det bidrar till hälsa.

Miljöpartiet i Norrtälje vill se en arbetsmarknad med kortare arbetsvecka och ökad möjlighet till flexibilitet i form av distansarbeten för de jobb där det är möjligt. Utvecklingen av vårt samhälle är beroende av att vi har en god arbetsmiljö. Den ökade effektiviseringen i arbetslivet ska komma arbetstagarna till godo i form av minskad arbetstid och möjlighet till utbildning.

Vi står inför stora behov att rekrytera personal till sjukvård, äldreomsorg och skola. Ska detta lyckas krävs förbättrad arbetsmiljö. Ska vi kunna minska stressen i sjukvård och äldreomsorg måste vi ta bort den detaljstyrda ersättningen av varje åtgärd NPM  (new public management).

Miljöpartiet vill:

• Prioritera en god arbetsmiljö inom vården så att personalen kan göra ett bra jobb.
  • Att vi ska införa rätt till heltid och möjlighet till deltid för personal i välfärden.
  • Ha fler fasta anställningar för att minska personalomsättning inom vård- och omsorg.
  • Fortsätta utveckla arbetstidsförkortning som ett medel för minskad stress och bättre återhämtning.
  • Att finansiering av vården blir mindre detaljstyrd för att minska stress och administration.

Nyheter på Folkhälsa