Andrea Kronvall, SD, försöker i NT 1 februari tänka på ”den vanliga människan” genom att vilja sänka bränslepriser – och därmed strunta i klimatet. Vi tycker inte att hon lyckas så bra med sitt tänkande.
Vi måste ha en politik som både gynnar ”den vanliga människan” och klimatet. Ett hållbart klimat gynnar naturligtvis både alla människor och vår natur. Vi måste orka och våga tänka nytt. Det är där Kronvalls tänkande brister.
Ett par förslag från Miljöpartiets nya Klimathandlingsplan som gäller bilism,
• Återinför en kraftigt skärpt och mer rättvis bonus malus (dvs. stöd elbilar med lägre skatt)
• Inför en högre elbilsbonus i glesbygd
• Införa ett konverteringsstöd för fossilbilar
• För personer i glesbygd med dålig tillgång till kollektivtrafik bör en höjd bonus införas i bonus-malus.
• Vi vill också införa stöd till leasing av elbil för hushåll med lägre inkomster. Leasing av elbil blir då den billigaste lösningen för personer med begränsade resurser som faktiskt behöver en bil.
• En nationell plan bör tas fram för utbyggnaden av laddinfrastrukturen i hela landet och ett ökat statligt ansvar tas för att bygga ut laddinfrastruktur på platser som idag är ”vita fläckar” på kartan över laddstolpar.
Kollektivtrafik
• Slopa förmånsbeskattningen på kollektivtrafikkort
• Tillsätt en utredning om framtida finansiering och ökad tillgänglighet till kollektivtrafiken i hela Sverige
• Inför ett Sverigekort för kollektivtrafik och regional trafik i hela landet
Bra för bönder och småföretagare:
• Behåll och utvärdera effekterna av klimatpremien för arbetsmaskiner samt om stödet behöver höjas för vissa typer av arbetsmaskiner
• Utveckla riktade stöd för ladd- och tankinfrastruktur, byte av batterier och transport av batterier till arbetsmaskiner.
Parisavtalet var en framgång med målet om högst 1,5 graders temperaturhöjning till 2030. Det målet nås främst genom att minska utsläppen av koldioxid. Det är bråttom, det är bara sex år kvar! Hur mycket minskar då koldioxidutsläppen i Sverige för att nå målet? Ingenting. SD och Högerregeringen för en politik som medför att utsläppen istället ökar.
Transportsektorn står för cirka en tredjedel av alla utsläpp och där finns det enkla medel som kan bidra till att rädda klimatet. Ett exempel är den så kallade reduktionsplikten. Man blandar in biodrivmedel i bränslet. Enkel och bra åtgärd, men det gör att bränslet blir dyrare. SD och Högern vann delvis valet på att minska reduktionsplikten för att bränslepriset skulle minska marginellt.
Ett varmare klimat innebär att isen smälter, vattennivån höjs, hela lågt liggande länder försvinner och öknar breder ut sig. Över hela världen blir det fler värmeböljor, stormar och skyfall. När människors liv och livsmiljö hotas får vi många nya klimatflyktingar. Även vi i Norrtälje drabbas av kraftiga stormar som förstör skog och infrastruktur. Skyfall och torka drabbar bönderna i vår landsbygdskommun. På sikt riskerar vi översvämning i Norrtälje stad enligt den så kallade översvämningskartering som Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB, har. Man skriver även att det är stor risk för översvämning av Mälaren. Det är därifrån kommunen hämtar vårt dricksvatten. Hur kul är det?
Det är uppenbart att vi måste förhindra ett sådant mörkt framtidsscenario genom att göra allt vad vi kan för att nå det klimatmål som världens stater har kommit överens om. Men måste allt då bli dyrare, krångligare och sämre? Naturligtvis inte. Vi måste istället satsa på omställning.
Var inte så enkelspårig som Kronvall. Tänk på klimatet och ha samtidigt ett gott liv. Var smart!
Bo Blideman Miljöpartiet De Gröna i Norrtälje
Eva Johansson Miljöpartiet De Gröna i Norrtälje