Hjälp till att förbättra tågresandet!


Om vi alla arbetar för att en tågresa blir åtminstone lika bekväm och prisvärd som flyget så väljer nog ännu fler att resa miljövänlig – för en flygresa förbrukar minst 16 gånger mera koldioxid per resande och kilometer än tåget!

Man ska ju gräva där man står, så jag beräknade min egen miljöpåverkan med en klimatkalkylator, ett verktyg som visar mitt privata växthusgasutsläpp. Det visade sig att största boven i dramat är mitt resande, och då framförallt flyget. Så jag har nu bestämd mig för att sluta flyga om det går. Alltså – det gick ju när jag flyttade till Sverige för nästan 30 år sedan – flyg var dyrt och jag tog tåget, det fanns nattåg med hårda britsar men de tog mig fram nästan alltid i tid, och var billiga och bra. Det gick att resa med tåg i hela Europa – interrail var billig och okomplicerat, bara att hoppa på nästa tåg.

Det var då – sen hände något i politiken: tåg sågs som ett resesätt som inte hade någon framtid, det investerades väldigt lite, och nattågen ströks. Men till min stora glädje upptäckte jag förra året att nattågen har börjat rulla igen! Jag bokade direkt, och började av ren nyfikenhet leta om hur det kom sig att jag nu igen kan ligga och sova när tågen kör fram.

Jag förstod att det är många eldsjälar som har börjat arbeta för att tågresande ska få en uppsving igen efter så många år av Törnrosasömn. Initiativ som Back on Track och Vi håller oss på jorden arbetar för att tågen ska rulla igen och uppmuntrar att dela sina erfarenheter kring tågresandet för att övertyga andra.

Nog även för att övertyga en själv att man inte är ensam i att välja tåg framför flyg, trots att det faktiskt innebär en del utmaningar. Tågen är ofta försenade, ibland rejält. Detta beror delvis på att underhållet av infrastruktur har varit eftersatt så länge. Det råder även fordonsbrist. Biljetter släpps väldigt sent, och kan vara dyrare än en flygbiljett fast resan tar tre gånger längre. Att boka internationella tågresor är en utmaning för tågpolitik är fortfarande väldig fokuserad på inrikesresor.

Men! Ändå ökar tågresandet! Biljetter till nattågen tar slut väldigt fort, tågen är fulla med människor som inte räds utmaningarna och hjälper varandra att resa hållbart (t.ex. i nätverksgruppen Tågsemester). Visste ni att flyget är ofta billigare än tåget på grund av skattefinansierade subventioner till flygbolag och flygplatser som vi alltså alla betalar? Om vi alla arbetar för att en tågresa blir åtminstone lika bekväm och prisvärd som flyget så väljer nog ännu fler att resa miljövänlig – för en flygresa förbrukar minst 16 gånger mera koldioxid per resande och kilometer än tåget!
I mitt grävande förstod jag även att det var Miljöpartiet och den gröna gruppen i EU som varit pådrivande för nattågens uppsving i Europa! Miljöpartiet har även slopat gratis utsläpp för flyg, och var drivande i att länderna äntligen ska samordna sig för att underlätta gränsöverskridande tågresor.

Det är ett Europaval i år – och mycket av trafikpolitiken görs i Europa. Europaparlamentet kan besluta om grundläggande förbättringar för tåg i Europa – hjälp till att förbättra tågresandet genom att rösta på Miljöpartiet!

Maria Kahlert (MP)

Debattartikeln finns att läsa på norrteljetidning.se

 

Relaterade nyheter

Norrtälje, 3 oktober 2025

Språkrören på besök i Norrtälje

Norrtälje, 25 september 2025

Roslagens skogsägare behöver stöttas till ett mer hållbart skogsbruk

Norrtälje, 5 september 2025

Kärnkraft är mer osäkert än någonsin

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter