Tomas Eriksson

Tomas Eriksson
Tomas hjärtefrågor

Klimat.

Klimatfrågan är en av vår tids största utmaningar. De beslut vi tar nu är avgörande för planeten och kommande generationer. Vi vill öka takten för att Sverige ska bli ett fossilfritt välfärdsland.

Ekonomi och skatter.

Miljöpartiets princip är enkel – skatterna ska höjas på det som smutsar ner miljön och sänkas på det som är bra för miljön och skapar nya jobb. Under mandatperioden har vi höjt miljöskatterna ordentligt och investerat dessa pengar i miljön och klimatet.

Mer om Tomas Eriksson

Tomas Eriksson om politik

Världsledande klimatarbete
Mitt mål är att Stockholmsregionen ska bli världens första klimatneutrala storstadsregion. Genom att ta ledningen i klimatarbetet visar vi att klimatomställning och framtidsoptimism går hand i hand. För att ställa om till en klimatneutral region krävs att vi bygger ut kollektivtrafiken, minskar transporternas klimatpåverkan genom fler laddstolpar och biogasstationer, bygger tätare och mer i trä samt minskar vår klimatpåverkande konsumtion. Som samlande regional aktör inte minst i den framtida rollen som region ett stort ansvar för att vara drivande i utvecklingen.

Mer vård och bussar - färre IT konsulter
Ordning och reda i ekonomin är en förutsättning för att vi ska kunna bygga ut och satsa på våra verksamheter. Under de 12 år som Alliansen styrt har landstinget slagit rekord i böter från konkurrensverket för olagliga upphandlingar, och i konsultanvändande. Landstingets investeringar i Nya Karolinska Sjukhuset och övriga sjukhus har blivit flera miljarder dyrare och dessutom försenade. Om vi satt i majoritet skulle vi säkerställa att landstinget förbättrar sin upphandlingskapacitet och bryter beroendet av externa konsulter.

Fler bostäder och tätare region
Stockholmsregionen växer. 2016 blev vi 37000 nya invånare. Samtliga kommuner i regionen säger att de upplever bostadsbrist. Även om det nu byggs rekordmycket har regionen en stor bostadsskuld att bygga bort. För att kunna bygga så många nya bostäder som krävs och samtidigt bevara sammanhängande grönområden och ställa om till en klimatneutral region behöver vi bygga tätt och kollektivtrafiknära. Vi behöver även skapa incitament för att förtäta i villaområden.