Skuggbudget – en modern, mänsklig och miljösmart Stockholmsregion
Miljöpartiet satsar på attraktiv kollektivtrafik, minskad trängsel och akutsjukvården i vår budget för nästa år.
Attraktiv kollektivtrafik
En kollektivtrafikzon med enhetligt pris på land och vatten och gratis internetuppkoppling, öppna spärrar och fler trafikvärdar, är några av förslagen som ska göra kollektivtrafiken smidig och attraktiv. Här satsar Miljöpartiet 650 miljoner kronor.
– Krångliga biljettsystem och trängsel till maxgräns är inte hållbart för en växande och modern storstadsregion. Vi behöver göra det betydligt enklare och smidigare att resa kollektivt. Att miljön är trygg, välkomnade är viktigt för att attrahera invånarna i regionen. Det tillsammans med rejäla investeringar i att bygga ut kollektivtrafiken på land och vatten är en förutsättning för att minska trängseln och nå klimatmålen, säger Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.
Övriga satsningar är upprustning av replipunkter och större bryggor samt fler toaletter.
Minskad trängsel
Tunnelbanan behöver byggas ut. Högst prioritet har tunnelbanan till Hagastaden. Även tunnelbana till Nacka/Oststektorn är viktig där vi ser att en förbindelse med anknytning till det tätbefolkade Södermalm och möjlighet att byta till andra tunnelbanelinjer, skulle ge mest trafikantnytta för pengarna.
I Miljöpartiets budgetförslag för Stockholms läns landsting har vi finansiering och byggstart klart för följande objekt:
– Tunnelbana med automatdrift Odenplan-Nya Karolinska sjukhuset. Hagastaden behöver en kapacitetsstark kollektivtrafik. Vi vill bygga en ny, modern tunnelbanelinje, liknande Metron i Köpenhamn. Byggstart 2015. Kan förlängas både mot Nordost och söderut.
– Tunnelbana till Nacka. Utpekat av Trafikverket som ett av landets viktigaste kollektivtrafikprojekt. Byggstart 2017.
– Spårväg Syd vill vi börja bygga så fort som möjligt. Det är en snabbspårväg som ska knyta samman Flemingsberg och Kungens Kurva och fortsätta till Fruängen, Älvsjö, Skarpnäck och Bollmora. Med den kommer 30 000 personer kunna åka varje dygn.
– Tvärbanans norra sträckning till Kista. Frågan är färdigutredd och bygget behöver komma igång genast. I nästa steg förlängs banan till Helenelund.
– Nordostsektorn behöver ökad spårkapacitet. Vilka dragningar en sådan linje kan ha ska utredas snarast.
– Pilotprojekt med spårtaxi genomförs i Stockholmsregionen. Spårtaxi är mindre spårburna fordon som är automatiska och anropsstyrda, där passageraren själv väljer sitt ressällskap och resan sker sedan utan stopp på vägen till vald station.
Läs mer här
Pengarna ska tas från ökade och utvidgade trängselskatter. Pengar som den moderatledda alliansen i landstinget planerar att använda till bygget av Förbifart Stockholm. Miljöpartiet satsar hellre på ytterligare 500 000 sittplatser i kollektivtrafiken.
Ytterligare satsningar är bland annat båtpendel från Värmdö till Stockholm och mellan Alby, Ekerö och Gamla Stan samt fler direktbussar. 100 miljoner.
Hälso- och sjukvård
Akutsjukhusen dras sedan länge med krav på besparingar om 2 procent varje år. Det utarmar vården och tryggheten, anser Miljöpartiet. 750 miljoner satsas istället på att utöka vårdplatserna, anställa fler sjuksköterskor och ge dem utrymme för god löneutveckling samt avlasta akutavdelningarna. Även satsning på utökad rehabilitering och mer fokus på folkhälsa i vårdvalen föreslås. Läs mer här
Miljöpartiet vill höja landstingsskatten med 20 öre.
Tomas Eriksson (MP) talesperson miljö och ekonomi
Helene Öberg (MP), hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson
Yvonne Blombäck (MP), trafikpolitisk talesperson
PDF: Miljöpartiets budget för Stockholms läns landsting.
Till Stockholms läns landstings hemsida
Presskontakt
Helena Mehra, pressekreterare Miljöpartiet Stockholms läns landsting 070-737 45 09
helena.mehra@politik.sll.se