Ungdomsfrågor

Den psykiska ohälsan bland unga är ett stort och ökande problem. Varannan 15- årig tjej mår så dåligt psykiskt att hon lider av psykosomatiska besvär. Bland unga transpersoner mellan 15-19 år är det nästan 60 procent som övervägt att ta sitt eget liv. Samtidigt ser vi hur väntetiderna till det första samtalet med en kurator är alldeles för långa.

Vi vill skapa ett inkluderande Kalmar, en stad där unga trivs och studenter vill stanna kvar. Med krafttag för ungas psykisk hälsa och bättre möjligheter för både ungdomar och studenter bygger vi ett Kalmar för framtiden.

Vi vill:

• Motverka den psykiska ohälsan bland unga genom att kraftigt utöka antalet kuratorer på ungdomsmottagningen och stärka elevhälsan i skolan.
  • Bygga fler studentbostäder och låta fler omfattas av studentbostadsgarantin.
  • Att kommunen i samarbete med näringslivet erbjuder alla unga i åldrarna 15-17 år ett sommarjobb under längre perioder, inte bara tre veckor som nu.
  • Permanenta den tillfälliga satsningen på gratis mensskydd på våra skolor som nu finns på prov.

Vill du veta mer om vår politik i Kalmar? Här hittar du all vår politik, och här kan du läsa hela vårt valmanifest.

Nyheter på Ungdomar