Ett år med utmaningar där vår öppenhet satts på prov

I maj la vi en budget där vi prioriterade skola, vård och omsorg. En prioritering som visat sig vara viktigare än vad vi då kanske anade.
Utmaningarna som vi redan i våras såg har eskalerat i takt med att vi tagit emot fler flyktingar och fler ensamkommande barn än någonsin tidigare.

Det som händer i omvärlden har en allt tydligare påverkan på oss som bor här i kommunen. Karlstadsborna har visat ett stöd och en vilja att hjälpa utsatta människor som är omvälvande.

Skolklasser har samlat in pengar, spontana språklektioner har arrangerats, hem har öppnats och gåvor har skänkts till de som förlorat allt på sin flykt från krig och förföljelse. Vi känner oss stolta över att vara en del av ett samhälle som visar att det finns så mycket medmänsklighet när andra har det svårt.

Samtidigt växer kommunen så det knakar. Det byggs som aldrig förr och prognoserna säger att vi kommer att få närmare 1 000 nya invånare i år. Vi klättrar i Sveriges kommuner och Landstings (SKL) årliga mätningar av företagsklimat, vi blev bland de absolut bästa när det gäller årets kvalitetskommun, vi blev femte bästa miljökommun, vi har utsetts till en av de bästa cykelstäderna, vi har fått trygghetscertifieringen Purple flag, vi har startat ett arbete mot våldsbejakande extremism, vi har öppnat en mottagningsenhet för barn och unga.

Eventen har avlöst varandra, Island festival, Putte i Parken, besök av Ostindiefararen är bara några av det arrangemang som lockat besökare i tusental. Detta är ett axplock av det händelser som säkert bidragit till att Karlstadsborna, när de själva tycker till, säger att det här är en kommun att trivas i.

Trots att ekonomin kanske blir lite mer ansträngd framöver så befinner vi oss i ett hörn av världen där vi har det bra – väldigt bra. Vi klarar av att ta emot människor som behöver hjälp utan att göra stora förändringar i våra liv. Men det krävs arbete.

Vi vill därför passa på att tacka våra medarbetare i kommunen för insatserna som gjorts under året, inte minst när det gäller mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn. Tack också till alla kommuninvånare som ställt upp och hjälpt till vid de olika flyktingboendena.

Med de orden vill vi passa på att önska er alla en god start på 2016!

För den politiska majoriteten i Karlstads kommun:

Per-Samuel Nisser (M)
Marléne Lund Kopparklint (M)
Per-Inge Lidén (MP)
Maria Frisk (MP)
Niklas Wikström (L)
Peter Kullgren (KD)
Andreas Pettersson (C)

Debattartikeln publicerades i VF den 29 december 2015.