Mänskliga rättigheter och jämställdhet

Alla som lever i Norrtälje kommun ska garanteras förutsättning för att kunna skapa ett bra liv och ha möjlighet att uppnå sin fulla potential. Vi i Miljöpartiet i Norrtälje vill bygga ett jämlikt och demokratiskt samhälle som vilar på idén om inkludering, gemenskap och kunskap. Ett samhälle som fungerar för alla.

Lika rättigheter
Vi lever i ett system med normer som påverkar våra liv. Kön, klass, identitet, etnisk tillhörighet, sexuella läggning, religion, funktionsvariation och ålder är faktorer som kan begränsa dina förutsättningar i livet. Vi i Miljöpartiet vill skapa ett samhälle som behandlar alla likvärdigt.

Miljöpartiet vill:

●      Stötta föreningar som aktivt arbetar för mångfald i sin verksamhet.

●      Motverka osakliga löneskillnader i mans- respektive kvinnodominerade yrken samt säkerställa lika rätt till heltid, möjlighet till deltid och fast anställning.

●      Utveckla utbildningen i sexualkunskap för att motverka destruktiva relationer.

●      Säkerställa tillräcklig kompetens inom kommunal förvaltning om HBTQI.

●      Stärka barnrättsperspektivet i alla verksamheter i enlighet med barnkonventionen.

●      Ha nollvision mot rasism, främlingsfientlighet och diskriminering i all kommunal förvaltning.

●      Anpassa verksamheter för personer med neuropsykiatriska diagnoser eller annan funktionsnedsättning.

●      Erbjuda valfrihet inom ramen för daglig verksamhet.

●      Utveckla det finska förvaltningsområdet i Norrtälje, med samhällsinformation på finska och bättre tillgång till finskspråkiga kontakter inom förskola, skola, vård och omsorg.

Demokrati och politik
Norrtälje kommun behöver förbättra medborgardialogerna för att göra demokratin till en fråga för alla, inte bara för politiker. Idag blir många demokratiskt fattade beslut liggande utan åtgärd eller uppföljning. Det är oroväckande eftersom det skadar förtroendet för politiken. Vi i Miljöpartiet vill att politiken ska vara ett verktyg för dig att uttrycka dig och påverka din vardag och din framtid.

Miljöpartiet vill:

• Att kommunen blir bättre på att följa upp beslut och se till att de genomförs.
  • Att de e-förslag som invånare lämnar ska behandlas inom rimlig tid och alltid leda till återkoppling.
  • Ge fler möjligheter för allmänheten att delta på nämndsmöten och i medborgardialoger.
  • Se till så att den politiska organisationen inte blir för stor.
  • Stöd utveckling av lokala utvecklingsgrupper som grund för bättre dialog med kommuninvånarna.

Nyheter på Mänskliga rättigheter och jämställdhet