Förskola

moln på blå himmel

Förutsättningarna som barn får i förskolan påverkar dem livet ut. Därför vill vi bland annat ge Österåkers förskolor förutsättningar att anpassa gruppstorlek och personaltäthet efter barnens behov.

I Österåkers förskolor är barngrupperna bland de största i länet, och vi i Miljöpartiet ser allvarligt på det. Skolverkets sammanställning över forskningsläget visar att den bästa pedagogiska kvalitén kan uppnås först om barngruppernas storlek är 13-15 barn. För de mindre barnen och för barn med särskilda behov krävs ännu mindre grupper. En mindre gruppstorlek möjliggör förebyggande av psykisk ohälsa hos barnen och ger pedagogerna bättre möjlighet att förbereda barnen för skolan och livet. Mindre barngrupper innebär därför vinster både ur ett mänskligt och ett samhällsekonomiskt perspektiv.

• Rusta upp förskolelokaler och bygga fler ändamålsenliga lokaler där människor bor – även på landsbygden.
  • Större personaltäthet, bättre arbetsmiljö och bättre möjlighet till fortbildning och planering är en förutsättning för att förskolepedagogerna ska kunna göra sitt jobb, d.v.s. att få det viktigaste vi har att utvecklas och blomma: våra barn!
  • Skapa bättre förskolegårdar med mer natur, samt större möjlighet för förskolor att ta sig ut i naturen. Naturen är en perfekt plats för lek, rörelse, lärdomar och stillhet.
  • Öka stödet till samarbete mellan förskolor och sociala myndigheter. Ofta kan man på ett tidigt plan se om ett barn är i behov av extra stöd. Kommunen tjänar både mänskligt lidande och pengar på att upptäcka barnen i tid.

Ett exempel på vad vi i Miljöpartiet Österåker gjort för att förbättra situationen
År 2012 lämnade MP in en motion om att ta fram mål och en plan för minskning av kommunens barngrupper. Alliansen svarade först nej, men ändrade sig sedan och motionen blev godkänd. Vi driver sedan dess på för att beslutet ska gå från ord till handling, så att barngrupperna verkligen minskar i Österåker. Vi arbetar också för att förskolan ska ha bättre tillgång till handledning kring barn med särskilda behov.

Hör gärna av dig om du vill veta mer!
Vill du ställa frågor; engagera dig; bli stödmedlem eller veta vilka vi i Österåkers Miljöparti är så är, du varmt välkommen att höra av dig här!

Budgetförslaget 2023 ger dig mer detaljer
Vill du veta mer om exakt vad vi vill satsa på i Österåkers kommun? Läs vårt budgetförslag här!

Våra senaste motioner
För att få veta mer om vad vi prioriterat att satsa på under de senaste åren kan du läsa våra motioner här.

Följ oss på Facebook
Följ oss på Instagram