Miljö och klimat

Miljö och klimat ska inte kompromissas bort

Sigrid Walve
Sigrid Walve, ledamot i Kommunstyrelsen

Miljö- och hållbarhetsfrågorna ska genomsyra all kommunal verksamhet, inklusive de kommunala bolagen, och inte minst genomsyra alla politiska beslut som tas. Miljöpartiet vill att Österåker ska vara en modern hållbar kommun som är klimatneutral 2035.

Miljöpartiet är det enda partiet som tar miljö- och klimatfrågan på allvar. Klimatförändringen är ett faktum, liksom förlusten av arter och livsmiljöer. Hur allvarlig krisen blir beror på vår förmåga att snabbt ställa om samhället. Det ska vara lätt att göra rätt: kommunen ska göra det lätt och roligt för invånarna att göra miljö- och klimatsmarta val.

En rik natur
Miljöpartiet vill ha rika skogar, inte trädplantager. Skärgårdens fiskbestånd ska skyddas, övergödningen minska och öarnas natur- och kulturmiljö värnas. Våra sjöar, vattendrag och våtmarker ska restaureras och göras tillgängliga för alla. Naturmiljöns känslighet måste vara en utgångspunkt i planering och exploatering.

Klimatförändringarna är här
Vi ser redan effekter av klimatförändringarna, med skyfall, värmeböljor och fler klimatflyktingar, vilket kräver anpassningar. Det förändrade säkerhetsläget gör också att vi måste skärpa vår beredskap.

Alla ska med när Sverige och Österåker ställer om!
Kommunens möjlighet att påverka är större än många tror. Det handlar om allt från stadsplanering, byggande, trafikplanering, till energiförsörjning. Kommunen ska också göra det lätt och roligt för invånarna att göra miljö- och klimatsmarta val.

• Ställ miljö- och klimatkrav i all kommunal upphandling.
  • Bygg ut kommunen varsamt med hänsyn till natur och människor.
  • Ställ miljö- och klimatkrav på alla exploatörer.
  • Inför en rutin för cirkularitet avseende befintliga byggnader, infrastruktur, träd, markanvändning.
  • Sätt upp solpaneler på kommunala fastigheter.
  • Säg ja till vindkraft ute till havs.
  • Inför en koldioxidbudget.
  • Vägled samfälligheter och bostadsrättsföreningar i hur man energieffektiviserar.
  • Satsa på planering för hållbara trafiklösningar.
  • Fasa ut fossildrivna bilar ur kommunens fordonsflotta.
  • Inför fastighetsnära förpackningsinsamling i alla bostadsområden.
  • Minska bullernivåerna från vägar, särskilt 276:an.

Nyheter på Miljö och klimat