Skärgård

En levande skärgård kräver miljöinsatser för den biologiska mångfalden, insatser för att kunna driva skärgårdsskolor och en förbättrad infrastruktur.

Bra kommunikationer och service behövs i skärgården både för att möjliggöra för fast boende och för besökare. Allmänhetens tillgång till stränder och vattendrag är också en viktig del i en attraktiv landsbygd och skärgård, det är en rättvisefråga. Vidare behövs lösningar för ett hållbart båtägande. Miljömålen för hav och kust måste prioriteras och den biologiska mångfalden behöver bevaras.

• Underlätta för miljömedvetna båtägare – det ska vara lätt att göra rätt.
  • Ändra skärgårdsskolornas upptagningsområden så de kan ske över kommungränserna och utred viss distansundervisning som ett alternativ.
  • Förbättra båttrafiken så att skärgårdsbor lättare kan ta sig till och från sina hemöar. Verka för att drift och underhåll av Ljusteröfärjan förbättras.
  • Miljögifter och hård exploatering skadar den biologiska mångfalden, miljömålen om hav och kust måste tas på allvar.
  • Ta fram en lösning för en fortsatt centralt belägen båtklubb.
  • Bygg fler tömningsstationer och tvättar för båtar.
  • Ge inte dispens från strandskyddet mer än i undantagsfall.

Hör gärna av dig om du vill veta mer!
Vill du ställa frågor; engagera dig; bli stödmedlem eller veta vilka vi i Österåkers Miljöparti är så är, du varmt välkommen att höra av dig här!

Budgetförslaget 2023 ger dig mer detaljer
Vill du veta mer om exakt vad vi vill satsa på i Österåkers kommun? Läs vårt budgetförslag här!

Våra senaste motioner
För att få veta mer om vad vi prioriterat att satsa på under de senaste åren kan du läsa våra motioner här.

Följ oss på Facebook
Följ oss på Instagram