Integration

Det finns många nya invånare i Sverige sedan bland annat flyktingvågen 2015. Nu kommer det även flyktingar till följd av kriget i Ukraina. Vi behöver skapa förutsättningar och underlätta för nya invånare att integreras i samhället, vilket vi alla vinner på! Vi vill att alla som kommer till oss ska känna sig välkomna oavsett varifrån och varför de kommer!

Vi vill:

• Jobba med integrationsprojekt där språkutbildning kombineras med praktik/anställning på olika arbetsplatser, t ex inom äldreomsorgen, inom gröna näringar eller på Vågen.
  • Samarbeta med föreningar, företag och organisationer för att skapa gemenskap och mötesplatser mellan nya och väletablerade kommuninvånare.
  • Inrätta ett integrationspris som ska uppmärksamma goda insatser som bidragit till ökad tolerans och ömsesidig förståelse mellan människor i kommunen.

Här kan du läsa mer om all politik vi vill driva i Torsås, och här kan du läsa hela vårt samlade valmanifest.

Nyheter på Integration