Kultur, idrott och föreningsliv

Torsås kommun har ett levande kultur- och föreningsliv som vi vill stärka. Kulturen är fundamental för oss människor och det demokratiska samhället. Föreningslivet är en bärande samhällskraft och idrotten är Sveriges största folkrörelse. Det är särskilt viktigt att barn och unga har möjlighet att utöva idrott och kultur. Det ger träning och god hälsa samt ett socialt sammanhang.

Vi vill:

• Satsa på biblioteken. Vi vill utreda möjligheterna att flytta biblioteket i Torsås till större lokaler med mötesrum, möjligheter att hålla föredrag, ställa ut konst samt hysa en cafédel.
  • Gynna föreningslivet i kommunen genom att exempelvis stötta med lokaler, hjälpa till att sprida information om aktiviteter och erbjuda möjlighet att skriva ut dokument utan kostnad.
  • Verka för mer kultur. Det finns fantastiska idéella krafter i kommunen, och dessa vill vi gynna. Kulturskolan är en viktig grogrund för många barn och ungas kulturintresse.
  • Se mer konst på offentliga platser och därigenom skapa en mer trivsam miljö att vistas i.

Här kan du läsa mer om all politik vi vill driva i Torsås, och här kan du läsa hela vårt samlade valmanifest.

Nyheter på ämnesordet

Örebro län, 3 maj 2024