Samhällsbyggnad

Miljöpartiets vision är gröna, hållbara samhällen som är byggda för människor. Samhällen som är byggda för att skapa möten mellan människor med olika bakgrund. Vi vill skapa framtidens samhälle där vi transporterar oss hållbart – där gång-, cykel- och kollektivtrafik går före breda bilvägar, där parker ersätter parkeringsplatser och där offentliga miljöer präglas av natur och kultur, mötesplatser och offentlig konst.

Vi vill:

• Bygga för gemenskap, trygghet och rörelse. Bostadsområden och offentliga miljöer ska planeras för att stimulera möten och gemenskap.
  • Bygga klimat- och miljösmart. I möjligaste mån ska vi ta vara på och renovera och restaurera befintliga byggnader. Om kommunen ska riva en byggnad ska materialet tas till vara och återbrukas i så stor utsträckning som möjligt. Vid nybyggnation i kommunens regi ska byggnaderna vara plusenergihus byggda av klimatsmarta material såsom trä.
  • Stärka beredskapen i samhällsviktiga verksamheter så att de fungerar trots yttre störningar såsom elavbrott. Det kan handla om att samhällsviktiga verksamheter har solceller på taket som är kopplade till ett batterilager som kan fungera som reservkraft vid elavbrott.

Här kan du läsa mer om all politik vi vill driva i Torsås, och här kan du läsa hela vårt samlade valmanifest.

Nyheter på ämnesordet

Örebro län, 3 maj 2024