Levande landsbygd, levande kommun

En levande landsbygd är en förutsättning för ett fungerande samhälle. Härifrån kommer exempelvis våra livsmedel, konstruktionsvirke och våra kultur- och naturmiljöer hyser stor biologisk mångfald. Vi är också övertygade om att det är här människan trivs som bäst – med närhet till naturen. Vi vill öka förutsättningarna för att människor ska kunna bo och verka på landsbygden, samtidigt som vi bevarar och lever i samklang med naturen och våra medarter.

Vi vill

• Öka möjligheterna att transportera sig på ett hållbart sätt. Att exempelvis ha gott om publika laddstolpar kommer att vara en förutsättning för att kunna bo på och besöka landsbygden i framtiden (se kapitel miljö- och klimat).
  • Ha ett starkt lokalt näringsliv. Möjligheterna att arbeta hemifrån har ökat markant den senaste tiden, vilket ökar möjligheterna att leva på landsbygden. Det kräver en bra internetuppkoppling och det är därmed av största vikt att bredband byggs ut snabbt i hela kommunen. Den gröna omställningen kommer att skapa arbete i landsbygden – vi vill främja lokal ekonomisk utveckling, hantverk samt lokalproducerade och ekologiska livsmedel. På så sätt stärker vi både landsbygden och ett hållbart sätt att konsumera varor och upplevelser. Samhällsservice ska finnas så nära och tillgängligt som möjligt.
  • Särskilt främja lokala matproducenter, vilka är viktiga både för näringslivet men också för klimatet, självförsörjningsgraden och beredskapen. Vi ser gärna mer ekologiskt, småskaligt jordbruk och vill inspirera och stimulera regenerativa metoder och satsningar på ökad kolinlagring i jorden o dyl. Vi vill bl a verka för en stor andel klimatsmart, närproducerad och ekologisk mat i de offentliga köken.
  • Ha ett blomstrande kultur- och föreningsliv (se kapitel kultur, idrott och föreningsliv.
  • Gynna satsningar på hållbar turism. Under covid 19-pandemin har många upptäckt möjligheten att semestra i sitt närområde. Det finns mycket att upptäcka och uppleva i Sverige och inte minst i eller nära Torsås kommun. Vi vill göra Torsås kommun till en attraktiv plats för besökare och turister genom att t ex göra våra samhällen mer trivsamma, marknadsföra vår fantastiska natur, badplatser mm.
  • Satsa på strandlinjen mellan Dalskär och Badudden och göra det till ett aktivitetsstråk för alla kommuninvånare och besökare att njuta av. Stationshuset kan hysa café, restaurang eller vandrarhem. Hamnområdet måste saneras från föroreningar men kan därefter bli en aktivitetspark med exempelvis en skatepark, badmöjligheter, kulturpark, utegym mm.

Här kan du läsa mer om all politik vi vill driva i Torsås, och här kan du läsa hela vårt samlade valmanifest.

Nyheter på ämnesordet

Dags för EU-val!