Skolan

Skolorna i Torsås kommun ska vara i toppklass. Skolan ska präglas av kunskap och motivation men också av trygghet, värme, gemenskap samt respekt och förståelse för att vi alla är olika. Eleverna ska bemötas med respekt av personal och skolkamrater samt få hjälp och utmaningar utifrån sina förutsättningar. Skolresultaten i kommunen har förbättrats men mer stödinsatser behövs. Hemmasittare ska prioriteras i stödinsatser.

Vi vill:

• Stötta elever som behöver stöd genom att exempelvis erbjuda läxhjälp, lovskola och sätta in åtgärder i tidig ålder för att stötta den viktiga läsningen.
  • Förbättra den psykiska hälsan och förebygga otrygghet, mobbing och andra sociala problem i skolan genom exempelvis utbildning av personalen, anställa mer personal och samarbeta med organisationer som Friends. Det är lättare att vara motiverad och ta till sig ny kunskap i en trygg, lugn och respektfull miljö.
  • Satsa på fritidsgården och ungdomsverksamhet utanför skoltid. Det behövs mer personal som kan arrangera fler aktiviteter för eleverna. Lokalerna behöver anpassas för att fungera för det som de är avsedda för. Det behövs exempelvis ljuddämpande åtgärder och avskärmningar. Vi vill även stötta ungdomsverksamhet som bedrivs av andra aktörer såsom Fryshuset.
  • Stimulera skolelevernas kontakt med och relation till naturen. Att vistas i naturen har en god inverkan på oss människor. Våra barn och unga spenderar allt mindre tid i skog och natur samtidigt som den psykiska ohälsan ökar. Vi behöver hjälpa barn och unga att hitta ut i naturen, lära dem namnen på våra medarter och förstå hur beroende vi är av naturen och dess ekosystemtjänster.

Här kan du läsa mer om all politik vi vill driva i Torsås, och här kan du läsa hela vårt samlade valmanifest.

Nyheter på ämnesordet

Örebro län, 3 maj 2024