Självförsörjning och krisberedskap

Klimatförändringarna, Covid 19-pandemin och kriget i Ukraina har blottat svagheter i samhället. Vi måste arbeta proaktivt för att kunna hantera framtida kriser så bra som möjligt. Det inkluderar åtgärder för att vara självförsörjande i så stor utsträckning som möjligt samtidigt som vi stärker samarbetet med andra aktörer såsom grannkommuner, regionen och statliga myndigheter.

Vi vill:

• Gynna lokala matproducenter och uppmuntra till småskalig odling och
    livsmedelsproduktion (se kapitel Levande landsbygd, levande kommun)
  • Utreda möjligheterna att öka självförsörjningsgraden av dricksvatten genom att i första hand ta fram en kommunal vattenförsörjningsplan.
  • Informera kommuninvånarna om hur situationen och reglerna ser ut gällande skyddsrum i kommunen samt hur man kan förbereda sig och ska agera om krisen eller kriget kommer.
  • Ta fram en kommunal klimatanpassningsplan. Klimatförändringarna påverkar oss redan nu och kommer att påverka oss mer och mer. Risken för exempelvis värmeböljor, torka och översvämningar ökar och vi måste kartlägga hur dessa risker ser ut i Torsås kommun, samt hur vi ska förebygga dem.
  • Se satsningar på lokal produktion av biogas. Biogas tror vi är en del i omställningen till ett klimatsmart samhälle. Vi behöver ta tillvara alla resurser och nyttja dem så klokt som möjligt.
  • Utöka samarbetet mellan kommunen och civilsamhället. Kommunen ska ta hjälp av alla ideella goda krafter som finns och som särskilt visar sig i en kris. Kommunen kan inte ersätta det civila samhället, men kan stötta med samordning, information och kommunikation. Vi ska dra lärdom av samhällets goda insatser under både pandemin och kriget i Ukraina.

Här kan du läsa mer om all politik vi vill driva i Torsås, och här kan du läsa hela vårt samlade valmanifest.

Nyheter på Självförsörjning