Styrdokument för upphandling  – motion

Styrdokument för upphandling 

All upp handling föregås av ett antal logiska steg fram till att upphandlingen är genomförd och då går upphandlaren in i ett skede av förvaltning – styrning, kontroll, rapportering, kvalitetsgranskning och kanske mot uppsägning av kontrakt. Start sker med planering av
upphandlingen, kartläggning och specifikation av krav och innehåll, ”scanning” av tänkbara leverantörer, analys av förutsättningar och fastställande av upphandlingsunderlag. Sen sker upphandling och bedömning av kandidater utifrån indikatorer viktiga för innehållet i
leveransen och fastställda formella krav – s.k. utvärderingskriterier.
Genomförandet avser också kontraktsskrivning med utvald kandidat plus gärna skarpa kontraktsvillkor som reglerar relationen mellan upphandlare och leverantör. När kontraktet sedan löper går arbetet in i den nämnda förvaltningsfasen.

Nyheter på ämnesordet

Örebro län, 20 november 2025

MP: Vi vet vad svensk skola behöver

Örebro län, 20 november 2025

NA Debatt: Tidöregeringen ger andra länder en ursäkt att bromsa klimatarbetet

Skåne, 18 november 2025

Tidöpartierna säger nej till MP:s Gazaförslag – igen

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter