Bostäder i Kristianstads kommun

Bostäder

Kristianstads invånarantal fortsätter glädjande nog att växa. Behovet av nya bostäder ökar. Det är en utmaning att planera en stad för kommande översvämningar, fler invånare och behov av jordbruksmark och rent vatten. Den gröna staden är vacker, funktionell och kretsloppsanpassad. Miljöpartiet vill att Kristianstads kommun bygger fler och förbättrar underhållet av promenadstråk, cykelvägar och motionsspår. Vi vill att staden ska ha naturliga och trivsamma mötesplatser som motverkar segregation. Det hållbara gröna samhället omfattar också social hållbarhet. Vilket innebär att vi aktivt måste motverka bostadssegregation genom god samhällsplanering där hyreshus blandas med bostadsrätter och villor. Bostadsbehovet i Kristianstad och tätorterna runt staden ska tillgodoses av framförallt förtätning av befintliga bostads- och trafikytor. Vid ny- och ombyggnation vill Miljöpartiet verka för att parkeringsnormen i kommunens detaljplan förändras. Vi vill se färre parkeringsplatser för bil till förmån för bostäder och grönytor. Fler parkeringsplatser bör bytas ut mot plats för el-laddning.

Miljöpartiet vill att Kristianstads kommun agerar som ett föredöme vid nybyggnation och renovering. Kommunen ska ställa höga krav på ABK och privata aktörer som bygger i kommunens regi. Kravet ska vara att bygga energisnåla kretsloppsanpassade byggnader. Miljöpartiet vill också att det sätts upp solceller, som ett komplement till befintliga energislag, på all nybyggnation som kommunen ansvarar för och även på befintliga kommunala byggnader där möjlighet finns.

Nyheter på Bostäder