Vår mat

Mat spelar en viktig roll för trivsel och inlärning. Miljöpartiet verkar för en hög andel ekologiska, närproducerade och rättvisemärkta livsmedel. Vi vill fortsätta verkar för en hög andel vegetarisk och klimatsmart kost i våra skolor. Det är också viktigt att komma tillrätta med matsvinnet i vår kommun. Vi vill uppmuntra möjligheten att elever erbjuds frukost i skolan.

Maten är en mycket stor del av vår livskvalitet. Det är viktigt att stimulera smak och lusten att äta för att må bättre. Maten på äldreboenden ska tillagas så nära de boende som möjligt och hänsyn ska tas både till hälsa och klimat. Maten ska hålla jämn och hög kvalitet och det ska finnas en rimlig måltidsordning. Miljöpartiet verkar för att det ska vara möjligt för de boende att påverka vilken mat de ska få, till exempel genom matråd på varje boende.

Om vi som kommun vill värna om klimatet och folkhälsan bör vi verka för en minskad konsumtion av animaliska produkter. En omfattande konsumtion av kött i offentliga verksamheter är inte heller ett bra sätt att hushålla med kommunens ekonomiska resurser. Om vi minskar matsvinnet och köttmängden får vi större ekonomiskt utrymme för mer ekologiska och närproducerade varor. Viss sorts kött har lägre klimatpåverkan och det finns positiva effekter för den biologiska mångfalden av till exempel betande djur. Men det räcker inte att byta till ekologiskt kött eller naturbeteskött för klimatets och miljöns skull. Vi måste minska den totala mängden kött vi äter.

Vi vill att Kristianstads kommun börjar mäta inköp av köttprodukter och mejeriprodukter i offentlig sektor. Det är viktigt att matens klimatpåverkan från inköpta livsmedel presenteras och hur stor del av klimatpåverkan som kommer från kött- och mejeriprodukter samt matsvinn. Vidare vill vi att matsedlarna stegvis ändras i kommunala kök till minskade andel måltider baserade på kött- och mejeriprodukter.

Nyheter på Bra mat