Integration

Kristianstad är en av de kommuner i landet som tar emot flest flyktingar. En stor del av våra nya medborgare behöver stöd för att bli en del av samhället. Det innebär ofta stora kulturella påfrestningar att komma från ett krigsdrabbat land till en svensk kommun. Vid varje ankomst måste en utredning göras för att genomföra en god integrering med hänsyn till individen.

Miljöpartiet vill vända det utanförskap som drabbar utsatta grupper till ett utvecklat innanförskap. Arbete med att utveckla ett gott innanförskap innebär att vi avsätter resurser för att samhället ska vara öppet för alla. Inte bara nyanlända kan behöva stöd, utan även människor som har bott här i generationer ska bjudas in till arbetet med att skapa ett utvecklat innanförskap.

Miljöpartiet kommer att verka för att

• det ska bli lättare att integreras i Kristianstad genom bättre samordning mellan ansvariga myndigheter
  • undervisningen i Svenska För Invandrare (SFI) i Kristianstad ska utvecklas
  • Kristianstads kommun ska ta emot minst det antal ensamkommande flyktingbarn som integrationsverket rekommenderar
  • underlätta för föreningar i Kristianstads kommun att välkomna människor från andra kulturer.
  • Kristianstads kommun ska upprätta individuella integrationsplaner

Nyheter på Integration