Klimatanpassning

I takt med klimatförändringar blir det allt vanligare med extremt väder, som skyfall och hetta. Miljöpartiet vill göra mer för att skydda Lund och lundaborna mot extremt väder. Därför vill vi plantera fler träd i staden och bevara grönytor. Vi vill också ha fler områden med odlingslotter.

Äldre drabbas särskilt hårt av extrem hetta. För många är det en fråga om liv och död. Miljöpartiet vill plantera skyddande träddungar samt installera energieffektiv komfortkyla på kommunens samtliga äldreboenden.

Att värna jordbruksmarken och därmed vår matförsörjning är också centralt för att hantera ett förändrat klimat.

Klimatförändringarna hotar den biologiska mångfalden, därför behöver vi värna denna som en klimatanpassningsåtgärd. Vi vill skydda naturen och utveckla grönskan i tätorterna. Miljöpartiet vill inrätta fler kommunala naturreservat, vi vill till exempel att Rögleskogen ska bli ett nytt kommunalt naturreservat och att naturreservatet Höjeådalen utökas för att bl a innefatta de odlings- och kolonilotter som angränsar till nuvarande reservat.

Nyheter på Klimatanpassning