Cheryl Jones Fur

Språkrör Miljöpartiet de gröna Kronoberg

Cheryl och Magnus P Wåhlin inviger MP Växjös valstuga.
Cheryls hjärtefrågor

Klimat.

Klimatfrågan är en av vår tids största utmaningar. De beslut vi tar nu är avgörande för planeten och kommande generationer. Vi vill öka takten, i Sverige och EU.

Skog och biologisk mångfald.

Vi människor är beroende av ekosystemen som ger oss luft, vatten, energi och mat. Därför måste skogen, jorden och vattnet brukas på ett hållbart sätt. Miljöpartiet vill bevara våra djur- och växtarter och skydda skogarna.

Miljö.

Vi vill ha en hållbar värld, där alla kan leva goda liv. Vi vill skydda skogen, haven och den biologiska mångfalden. Vi vill satsa på ekologisk mat, förnybar energi, hållbara transporter och grön ekonomi.

Trafik.

Vi vill att du ska kunna resa, möta nya människor och uppleva andra kulturer - utan att bidra till klimatförändringar. Därför vill vi ställa om trafiken. Vi vill ha helt fossilfria resor och transporter av gods.

Cheryl Jones Fur

Mer om Cheryl Jones Fur

Cheryl Jones Fur om politik

Jag har en vision av en hållbar framtid där klyftorna mellan människor minskar. Denna vision baseras på solidaritet med djur, natur och det ekologiska systemet, med kommande generationer och med världens alla människor. Att vara politiskt aktiv inom Miljöpartiet de gröna är mitt sätt att skapa detta samhälle.

En av mina viktigaste frågor handlar om vårt ekologiska fotavtryck. Allt som vi producerar och konsumerar tar vi från naturen. Eftersom världens resurser är begränsade måste vi hitta nya rättvisa system för båda produktion och konsumtion. Klimatutsläpp, biologisk mångfalden, hållbar resursutnyttjandet är alla ämne som vi politiker måste ta viktiga beslut om för att kunna bidra till samhällets omställning mot en mer ansvarsfull produktion och konsumtion.

Jag är beredd att ta detta ansvar.
Det är vi som delar den här planeten nu som avgör framtiden.
Nu. Klimatet kan inte vänta.

Personligt

Jag är doktor i zoologi och har ett företag där jag arbetar med översättning av facklitteratur. Efter valet 2014 har jag ägnat min tid åt lokal politik i Växjö då jag är gruppledare för Miljöpartiet.

Jag flyttade till Sverige från Oklahoma (USA) för snart 30 år sedan och ser det som en tillgång att komma från ett annat land än Sverige och en annan kontinent än Europa. Mångfald är ett viktigt inslag i politiken då det alltid är bra att kunna jämföra mellan olika sätt att leva på och tänka.

Under min fritid är jag helst ut i naturen eller min trädgård. Jag är fågelskådare och tycker om att gå promenader med min hund.

CV

Nuvarande uppdrag

Språkrör för Miljöpartiet de gröna i Kronobergs län
1:a vice ordförande Växjö kommunfullmäktige