Maria Losman

Marias hjärtefrågor

Klimat och Miljö.

Företagande.

Ett hållbart samhällsbygge förutsätter moderna och innovativa företag som skapar arbetstillfällen i olika delar av landet. Miljöpartiet arbetar därför aktivt för att förbättra småföretagens villkor och ge fler företag att utvecklas och anställa fler.

Hållbar upphandling.

hållbart resande.

Hållbar stadsutveckling.

Energi och Transporter.

Mer om Maria Losman

Maria Losman om politik

En ökad valfrihet i ressätt när man bor i Kungsbacka kommun, ligger mig varmt om hjärtat. Det behöver bli ännu mer prisvärt och enklare att ta buss och tåg. Pendelparkeringar för både cykel och bil behövs, liksom en mer utvecklad Närtrafik med taxi i de glesare delarna av kommunen.

Staden behöver planeras för människor som tar sig fram på andra sätt än med egen bil. Det är otidsenligt med handelsområden utspridda utan cykel- och kollektivtrafikanknytning. I ett modernt Kungsbacka ska vi inte förutsätta att det måste finnas egen bil i hushållen när vi planerar nya bostäder.

Kungsbacka behöver mer aktivt bidra till en minskad klimatpåverkan genom att hålla ett högre tempo i energieffektvisering och övergång till förnybar energi i lokaler, bostäder och transporter.

Mat som serveras på skolor, förskolor, äldreboenden och annan kommunal service ska självklart vara god, ha en hög andel vegetabilier, vara ekologisk och framställd av människor som har drägliga arbetsförhållanden. Detta oavsett om kommunen köper livsmedel själv eller om maten tillhandahålls av en upphandlad entreprenör.

Personligt

Jag kommer från Göteborg och har varit sommargäst i Budskär, Särö hela mitt liv i sommarhus som min farfar lät bygga. Sedan 2013 bor jag åretom.

CV

Arbetar som konsult på Ecoplan In Medio AB, där jag också är delägare och styrelseordförande.

Årets företagare i Göteborg 2011 tillsammans med min kompanjon.

Utbildning: 1992 Fil Kand Göteborgs Universitet. Internationella Relationer, Praktisk svenska, Engelska, Juridisk översiktskurs  och Administrativ teknik.

Anställningar: 1998 - Miljöbyrån Ecoplan AB Miljökonsult. Sedan 2003 delägare. Företaget heter numera Ecoplan In Medio.

1991-1998 Svenska Naturskyddsföreningen, avd Handla Miljövänligt Assistent och projektledare inom miljömärkning, projekt Miljöanpassat kontor, Handla Miljövänligt i Östeuropa mm

Före 1991 Programsekreterare för internationellt ungdomsutbyte, volontär World Development Movement i London, vårdbiträde, städare, restaurangbiträde, lärarvikarie, konstnärsmodell, tvätterska, vaktmästare, kassabiträde, visningsvakt museum.