Snart ska Region Östergötland fatta beslut om en ny Länstransportplan för 2026–2037.
Planen ska visa hur länets prioriteringar inom trafik och infrastruktur ser ut under de kommande tolv åren. Tyvärr riskerar den att bli ännu ett dokument som talar varmt om klimat, barns trygghet och hållbar mobilitet men som i praktiken gör tvärtom. Trots att regionen gång på gång slår fast att utsläppen måste ned och att fler ska kunna gå, cykla och åka kollektivt, fortsätter planen att prioritera stora väginvesteringar och justeringar på statliga vägar. Samtidigt krymper satsningarna på kollektivtrafik, gång- och cykeltrafik på det kommunala nätet. Det är gammalmodig trafikpolitik i en tid som kräver raka motsatsen.
Vi menar att Östergötland förtjänar bättre. Om regionen menar allvar med sina klimatmål är det hög tid att styra om istället för att cementera en linje som leder till mer biltrafik, högre utsläpp och sämre trafiksäkerhet. Visserligen är en stor del av pengarna redan uppbundna i gamla vägprojekt. Det gör det dock ännu viktigare att det som går att påverka används för att skapa verklig klimatnytta och ökad trafiksäkerhet. Att så inte är fallet visar hållbarhetsbedömningen tydligt: planen ger negativ påverkan på klimat, naturresurser, kulturmiljö och biologisk mångfald. Ändå skruvas vägandelen upp ytterligare.
Miljöpartiet föreslår sex tydliga förändringar som skulle göra Länstransportplanen både modern och hållbar:
1. Minska trimningspotten som går till mindre vägjusteringar och satsa på kollektivtrafik och cykel istället.
Östergötland behöver sammanhängande cykelstråk, säkra gångvägar och bättre framkomlighet i kollektivtrafiken. Här får vi betydligt större klimat-, hälso- och tillgänglighetsnytta per krona.
2. Höj medfinansieringen till kommunerna.
Kommunala cykelvägar, säkra passager och tillgängliga hållplatser är mycket efterfrågad och kostnadseffektiva åtgärder. De borde stärkas.
3. Ställ hårda krav på trimningsmedel.
Trimningsåtgärder ska gynna bussarnas framkomlighet och skapa tryggare miljöer för gående och cyklister, inte öka bilkapaciteten som första åtgärd.
4. Tidigarelägg gröna investeringar.
Om regionen ska nå sina mål till 2030 måste Gång- och cykellänkar, säkra korsningar och busskorridorer genomföras tidigt, inte skjutas på framtiden.
5. Sätt barnrätt och jämställd mobilitet i centrum.
Alla investeringar ska visa hur de förbättrar barns självständiga rörlighet och tillgänglighet för äldre, personer med funktionsnedsättning och utsatta grupper. Åtgärder som förbättrar tillgängligheten ska prioriteras.
6. Samfinansiera järnvägsnytta.
Regionen bör gå in med medel där de stärker järnvägen och våra resecentrum med robusta anslutningar för buss, gång och cykel. Det är avgörande för att kollektivtrafiken ska fungera.
Östergötland står inför ett vägval. Antingen fortsätter vi bygga ett system som driver upp biltrafiken och låser fast oss i ökande utsläpp. Eller så väljer vi ett transportsystem som är tryggt, tillgängligt och hållbart. Vi vill att barn ska kunna gå till skolan på trygga vägar, att kollektivtrafiken ska fungera och att cykeln ska vara ett alternativ.
Därför uppmanar Miljöpartiet, i vårt remissyttrande, regionen att ta ansvar och styra om Länstransportplanen. Det är hög tid att investera i framtiden, inte i mer biltrafik.