Barn och unga

Södertälje kommun ska erbjuda de yngre generationerna en trygg och stimulerande uppväxt. Detta sker i synnerhet genom att våra skolor utvecklas på ett sådant sätt som bryter skolsegregationen och ökar jämlikheten. Våra elever ska också ha tillgång till ett brett utbud av program och undervisningsformer.

Miljöpartiet Södertälje vill att våra skolor är med och skapar en trygg och gynnsam utvecklingsmiljö för barn och unga. Detta innebär bland annat att satsa på åtgärder som minskar psykisk ohälsa. att Vi måste säkerställa att det finns tillräckliga kuratorer, specialpedagoger och skolsköterskor för att hjäpa barn och unga som har det svårt. Det innebär också att integrera kreativitet, kulturella upplevelser och rörelse i skolverksamheten från förskolan uppåt. Dessa satsningar är särskilt viktiga för att ta vara på den mångkulturella resursen vi har i kommunen och se till att elever får ta del av och dela med sig av sina högtider, till exempel.  Modersmålsundervisning ska också finns lätt tillgängligt och att ett brett utbud av språk erbjuds i förskola och skola. Detta har forskning visat leder till bättre resultat också i andra ämnen och är en viktig del av en människas identitet som ska berättigas.

Skolan spelar också en kritisk roll i att främja hållbarhet. Undervisning ska aktivt arbeta med FN:s globala hållbarhetsmål och Agenda 2030 på ett mångsidigt och kreativt sätt. Skolgårdarna ska vara platser för hållbarhet, alltså gröna och fria från giftiga ämnen. Detta är viktigt för våra barns hälsa. Denna utformning vill vi också ska främja undervisning utomhus, och är en mall vi vill förlänga till våra lekplatser generellt. Skolmaten ska vara god, hälsosam och närproducerad. Måltider som dessa vill vi ska uppmuntra barn till goda vanor och glädje i maten. Detta är ett arbete som Södertälje kommun redan varit väldigt framgångsrika med och är ett arbete vi vill bygga vidare på. Till sist ska kommunen erbjuda ett utbud av estetiska program på gymnasial nivå och att Naturskolan blir en tillgång som fler elever och familjer får ta del av.

Vi vill också satsa på andra miljöer som är av vikt för barn och unga. Fritidsgårdar är viktiga för att ge ungdomar möjligheter till en meningsfull fritid och trygg fritid. Våra lekplatser ska, som nämnts ovan, vara gröna och fria från giftiga ämnen samt utformas på ett eftertänksamt och kreativt sätt. Detta är viktigt då lekplatser kan vara av stor vikt för ett barn under en viss tid i deras uppväxt. Dessa platser ska också främja ett mångkulturellt möte genom temalekplatser som gör dem till besöksmål för människor från de olika kommundelarna.

Kom och prata med oss i valstugan och läs vårt kommunpolitiska program för 2023-2026 här.

Nyheter på Utbildning