Jämställdhet och lika rättigheter

Alla människor ska ha lika rättigheter och möjligheter. Vi är ett feministiskt parti och jämställdhets- och rättighetsfrågor är centrala för oss. Vi ser det som samhällets uppdrag att med politiska verktyg motverka könsmaktsordningen och all annan diskriminering som marginaliserar människor. Södertälje kommun ska vara en ledstjärna i arbetet för jämställdhet och allas lika rätt.

Motverkningen av könsmaktsordningen kräver starka och bestämda tag. Snäva könsnormer begränsar människors fria livsval och utveckling, samt samhällets utveckling i stort. Vi vill att kommunen lägger fram en tydlig handlingsplan som synliggör, motverkar och förebygger mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck. Skolan och annan utbildning har en särskild viktig roll att spela i detta arbete. Barn, unga och andra studerande ska aktivt delta i en normkritisk diskussion och utbildning.

Vi vill också att kommunen som arbetsgivare identifierar och motverkar olika arbetsmarkandsrelaterade ojämlikheter för att säkerställa lika arbetsvillkor mellan mans- och kvinnodominerade yrken. Till exempel vill vi utreda en form av arbetstidsförkortning med bibehållen lön. Kommunen ska allstå ha tydliga mål för ökad jämställdhet inom sin verksamhet och organisation.

Diskrimineringen av utrikesfödda måste också motarbetas. Mångkulturalitet måste uppmuntras inom alla områden, till exempel genom modersmålsundervisning och utbilda människor i offentlig sektor. Särskilt viktigt är att det ska bli lättare för denna grupp att etablera sig på arbetsmarknaden. Detta kan åstadkommas genom initiativ som till exempel Telge Tillväxt gör för utrikesfödda kvinnor som haft det svårt att komma in i arbete.

HBTQ+ ska också lyftas i kommunen. Fler medarbeare i kommunens verksamheter behöver utbildas i dessa frågor och krav på kompetens i upphandlingar och samarbeten måste sättas. Dessa identiteter ska vi aktivt bemyndiga i kommunen och vill därför till exempel etablera en mötesplats för unga HBTQ+ personer. Lyhördhet är viktigt i detta område och detta är ett arbete som måste fortgå.

Vi vill se ett likande arbete med andra aspekter av människors identitet. Alla ska kunna florera i kommunen oavsett ålder, kön, könstillhörighet, sexuell läggning, funktionsvariation, socioekonomisk bakgrund, etnisk tillhörighet, trosuppfattning eller religion. Vi vill att dessa aspekter av en persons identitet ska tillföra livskvalité och mening. Det kräver, som nämnts ovan, ett lyhört och adaptivt arbete från vår sida där vi är villiga att lära oss och samarbeta i nya former.

Kom och prata med oss i valstugan och läs vårt kommunpolitiska program för 2023-2026 här.

Nyheter på Jämställdhet