Klimat och energi

Klimatkrisen äventyrar vår framtid. Dess effekter blir allt påtagligare i former som extremvärme, torka, översvämningar och extrema skyfall. Vår kommun är en liten men viktig pusselbit i den globala klimatomställningen. Vi ska gå före och vara en god förebild för andra kommuner och samhällen i och utanför Sverige. Tillsammans ska kommunnämnderna och våra bolag jobba för ett klimatneutralt Södertälje 2030.

Vårt partiprogram innebär att kommunen ska fylla en samordnande roll för bolag och nämnder i kommunen kring klimat och hållbar utveckling. Vår ambition för ett klimatneutralt Södertälje 2030 kräver ett klarsynt och ambitiöst styre som möjliggör de stora förändringarna klimatkrisen kräver av oss. En del av detta är till exempel att kommunen tar fram en guide för hållbara ekologiska fotavtryck anpassade för Södertälje som våra industrier kan följa.

Vi ska också bygga ut vår gröna infrastruktur. Detta i form av restaurering och utbyggnad av våtmarker, dammar och grönytor för att ta hand om dagvattnet. Ekologiska lösningar som dessa bidrar till en kommun som är mer motståndskraftig mot klimatkrisens effekter samt tillger mervärden i form av friluftsområden och naturskönhet. Kommunen bör, tillsammans med Södertälje Hamn, investera i bio-CSS tekniker (teknik som binder koldioxid innan den når atmosfären) i utvecklingen av Igelstaverket. Detta kan ha en stor effekt på klimatutsläppen i kommunen. Solenergi ska också byggas ut och vindkraft ska utredas som en möjlig energikälla i kommunen. Till sist ska vi också utreda möjligheterna för vätegasproduktion och energilagring för fjärrvärme.

Transport ska också göras gållbart. Vi lappa ihop vårt cykelnät till ett sammanhållet och funktionerande cykelnätverk som binder ihop tätorten och kommundelarna. Detta åstadkommer vi genom inrättandet av ett cykelkansli som överser och driver detta projekt. Det ska också finnas goda möjligheter att ladda elfordon och åka i bilpool i kommunen.

Återvinning ska vara enklare för våra medborgare. Detta till exempel genom utökandet av återvinningscentraler på BRF föreningar. Kommunen ska också utveckla sina system för återbruk och använda trä som ett byggnadsmaterial i större utsträckning.

Kom och prata med oss i valstugan och läs vårt kommunpolitiska program för 2023-2026 här.

Nyheter på Klimat och energi