Hälsa och omsorg

Södertälje kommun ska vara en plats där alla känner sig trygga och stöttade. Våra äldre ska erbjudas en bättre äldreomsorg som bidrar till en god livskvalité. Missbrukare och andra som hamnat i en utsatt situation ska erbjudas de stöd de behöver. Detta innebär förbättringar i äldreomsorgen och en utveckling av den sociala omsorgen och LSS.

Vi vill förbättra äldreomsorgen i Södertälje kommun. Ensamhet, psykologisk ohälsa och fysisk inaktivitet upplevs av äldre personer och är något vi vill motverka. Äldreboenden och  hemtjänst ska istället aktivt bidra till en god livskvalité. Mer tillgång till vistelse utomhus och till djur och natur, samt ett bredare utbud och fler kulturella aktiviteter är därför viktigt. Maten som serveras på äldreomsorgen ska också vara god, näringsrik och ekologisk. Den ska lagas med individuell lyhördhet i lokala kök. Vi vill att mötesplatser för äldre överlag också utökas i alla delar av kommunen. Särskilt nu när Lunakvarteren har vi möjligheten att utforma dessa platser.

Utbildning och språkkunskaper hos personalen som arbetar inom äldreomsorgen måste också förbättras. Coronapandemin uppvisade dessa brister. Samtidigt ska också personalens arbetsvillkor förbättras genom bland annat färre timanställningar och fler fasta kontrakt. På så sätt säkerställer vi en bättre äldreomsorg både nu och på sikt som förbättrar livet för både våra äldre och personal.

Utsatthet ska också också minska i kommunen. Ensamheten ökar i alla åldrar och vi vill att kommunen satsar på åtgärder mot psykisk ohälsa. Viktigt är att det självmordsförebyggande arbetet stärks och att en långsiktig handlingsplan fastställs av kommunen. Stödfunktioner för folk med olika typer av beroende ska också upperätthållas och bidra till en respektfull och lyhörd socialomsorg. Vi vill också stödja insatserna civilsamhället gör inom detta område som exempelvis LP-Ria i Järna.  Detta bidrar till att fler människor fångas upp och stöds av ett solidariskt samhälle.

Kom och prata med oss i valstugan och läs vårt kommunpolitiska program för 2023-2026 här.

Nyheter på Hälsa och omsorg