Boende och samhällsutveckling

Miljövänlighet, trygghet och kreativitet är ledord för vårt samhällsutvecklingsprogram. Detta är viktigt med tanke på Södertälje kommuns höga ambitioner för befolkningstillväxt. Byggandet av dessa nya boenden och transport ska åtas med långsiktighet och kretsloppstänkande. Tryggheten ska samtidigt öka i kommunen genom ett förebyggande arbete och jämlikhet mellan landsbygd och stad står som kärna i denna utveckling.

Att bo i en stad i Södertälje kommun ska skapa livskvalité för våra invånare. På många sätt har Södertälje kommun åstadkommit detta och är något vi vill utveckla i en tydligt hållbar riktning. Nybyggen ska ske med hållbara material och utformas på ett sätt som väver in naturen. Vi vill alltså plantera mer träd och att stadmiljön ska ingå i ett kommunbrett nätverk av gröna områden. Dessa områden främjar den biologiska mångfalden och skapar vackra och trivsamma miljöer att vistas i för alla. Nya bostadsformer ska också uppmuntras, till exempel kollektivboenden.

Det ska alltså vara vackert att spendera tid på offentlig plats. Utöver det kommunbreda nätverket av gröna områden vill vi utveckla gröna och kreativa mötesplatser för våra invånare. Till exempel ska våra lekplatser vara  kreativt utformade och våra föreningslokaler likaså. Mer konstnärlig utsmyckning av offentlig plats vill vi också ska ske i samarbete med lokala konstnärer. Detta medför många mervärden för människor.

Tryggheten ska också öka i kommunen. Vi vill motverka gängkriminalitet genom ökad samberkan inom kommunens förvaltningskontor, mellan kontor, samt mellan statliga och kommunala myndigheter. Det förebyggande arbetet av polisen och kommunen är av särskild vikt och är ett område vi vill tillföra resurser till. Belysning är också en viktig del av detta. Den ska utformas på ett sätt som skapar trygghet och som samtidigt minskar de skadliga effekterna av ljusföroreningar på djur och människor.

Det ska också vara lätt att bo på landsbygden i kommunen. Dessa områden ska ha god tillgång till kommunal trafik och alternativa transportmedel så som bilpool och cykel. Vi vill också ha en tätare samverkan mellan kommun, näringsliv och föreningsliv som öppnar fler möjligheter till att fler gröna företag och föreningar kan etablera sig i landsbygd och stad. De tysta och bullerfria miljöerna många eftersöker i landsbygden ska också tryggas.

Kom och prata med oss i valstugan och läs vårt kommunpolitiska program för 2023-2026 här.

Nyheter på Boende