Miljö och natur

Miljöpartiet vill föra en politik där vi lever inom naturens ramar med insikten av vårt djupa beroende av varandra. Naturens kretslopp och människans levnadssätt är ofrånkomligt sammanlänkade. Därför är det självklart att vi vill skydda, återställa och bruka ekosystem hållbart. Detta är en handling av solidaritet mot människor, djur, natur och kommande generationer, i alla dess former.

I en växande kommun som Södertälje behöver denna utveckling ske i samklang med naturen. Den biologiska mångfalden ska främjas i såväl tätort som landsbygd genom gröna stråk och trädplantering. Detta bidrar till skapandet ett nätverk av grönska för såväl mänsklig rekreation som fåglar, pollinatörer och andra arter.

Detsamma i våra parker och lekplatser. Minst 30 procent av ytan i alla stadskvarter ska skuggas av trädkronor. Detta är särskilt viktigt med tanke på klimatkrisens intensifierande effekter. Med detta i åtanke vill vi arbeta med konceptet 3-30-300 för att plantera träd i stadsmiljöer och genomföra en trädinventering för att identifiera skyddsvärda träd. Bostäder och verksamheter ska till sist också byggas med miljövänliga material, till exempel i en större andel trä och återvunna material.

Vi vill också inrätta fler och utöka existerande naturreservat. Just nu ser vi Vasaskogen, Ragnhildsborg, Tunaskogen och Kusens Backe som aktuella nya naturreservat. Samtidigt vill vi utvidga naturreservaten Moraån och Bränninge-Öbacken. Områden som dessa är viktiga fristäder för djur- och växtlivet och bidrar till en kommun som bättre kan motstå klimatförändringarna. Utöver dessa reservat ska också våra kommunalt-ägda skogar vara hyggesfria och gynna hälsa, friluftsliv och biologisk mångfald. Till sist ska vattendragen i kommunen nå god ekologisk status senast år 2027 vilket innebär bland annat att restaurera våtmarker och att skydda befintliga.

Inom offentlig måltid och ekologisk odling ska Södertälje fortsättningsvis vara ledande. Vi vill fortsätta att främja denna stora framgång genom att öka kunskapen och intresset för lokal matproduktion till exempel geom att upplåta fler ytor till stadsodling och genom utbildning.

Prata med oss i valstugan och läs vårt kommunpolitiska program för 2023-2026 här.

Nyheter på Miljö och natur