Uddevalla

Medlemsmöte den 29 juni! Kolla under möten nedan! MP Uddevalla var fram till nyligen en del av den styrande majoriteten i Uddevalla och jobbar dagligen för att kommunen bl.a. skall bli mer ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbar.
Vill du veta mer om våra planer för framtiden. Läs mer i vårt valmanifest för 2018 här! Det gäller fortfarande!

**************
Här är vår syn på den nya S-alliansen och vår förklaring till varför det blev så här:

Socialdemokraterna satsar på S-Alliansen!

Socialdemokraterna har inte valt mellan att kunna bilda majoritet eller inte, utan om vem Socialdemokratin vill styra ihop med.
Socialdemokraterna väljer att säga nej till en röd-grön majoritet med Vänsterpartiet och Miljöpartiet, och det lokala Uddevallapartiet, utan går istället ihop med Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i en ny S-Allians.
Det hela började med att Moderaterna och Liberalerna försökte få bort uppmärksamheten från Samhällsbyggnadsnämndens presidium, där Mikael Staxäng (M) och Roger Johansson (L) var i blåsväder efter att inte ha accepterat någon av de kvinnliga chefskandidater som vaskats fram som förslag till ny chef för samhällsbyggnadsförvaltningen utan istället förde fram en egen kandidat, en man som inte hade sökt jobbet.

Vår tolkning är att när medietrycket började bli besvärande så behövde man en avledande manöver och fick med sig de övriga allianspartierna på en misstroendeförklaring mot kommunstyrelsens ordförande, Christer Hasslebäck (UP), vilket ledde till att mediernas intresse istället inriktade sig mot detta.
Förmodligen hade man räknat med att Christer Hasslebäck skulle avgå, och att man skulle kunna fortsätta som förut, med en ny kommunstyrelseordförande. Han vägrade dock, och eftersom misstroendeförklaringen kvarstod, så var en kris inom Samverkansmajoriteten ett faktum. Därmed offrade man Samverkansmajoriteten och allt vad som hittills hade åstadkommits.
Miljöpartiet försökte att få till medling i sakfrågorna, med en extern konfliktlösare, men misslyckades eftersom några partier mycket snabbt gick ut och uttalade sig kategoriskt i media.

När situationen inom Samverkanmajoriteten var låst, började allianspartierna att förhandla med Socialdemokraterna, som såg en möjlighet att splittra alliansen genom att vägra ha med Kristdemokraterna i förhandlingen.
De övriga allianspartierna valde att offra Kristdemokraterna för att få fortsätta regera.Parallellt med förhandlingen med allianspartierna så kontaktade Socialdemokraterna även oss, sina förra samarbetspartners, MP och V, och tillsammans med Uddevallapartiet började vi föra inledande samtal om en eventuell majoritet.
Men Socialdemokraterna lämnade de samtalen för att istället fortsätta med allianspartierna.Det ser ut som om Socialdemokraterna anser att värdet av att spräcka alliansen inför nästa val är större än att föra en mer röd-grön politik tillsammans med de partier man tidigare samarbetat med och det lokala Uddevallapartiet.

Återigen, Socialdemokraterna stod inför ett val – de hade möjlighet att välja vilken majoritet de skulle vara med att bilda: tillsammans med Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Uddevallapartiet eller tillsammans med Moderaterna, Liberalerna och Centern.Även om man i varje majoritet måste kompromissa om vilka frågor och vilken politik som ska drivas, så tror vi att det hade blivit en bättre politik för Uddevallas väljare med MP i majoriteten än S Alliansen som nu bildas. Men vi fortsätter att driva ”Fossilfritt Uddevalla 2030” och våra andra frågor även i opposition!

**************

Om du vill veta när vi har möten klicka här.
Kom gärna på ett av våra möten eller kontakta oss på [email protected]
Varmt välkommen att komma med i MP Uddevalla!

Kandidater Det är vi som vill göra Uddevalla grönare! Klicka på bilden får du veta mer.
Våra prioriteringar

Klimat.

De flesta har insett att vi måste lösa klimat frågan, vi har börjat det arbetet lokalt, men har långt kvar. Lokalt handlar det om att inrikta sig på de kommunala verksamheterna och att underlätta för privatpersoner och företag att vara så klimatvänliga som möjligt.

Hälsa.

Vi vet att människor i mer välbärgade områden är friskare och lever längre. Jämför vi olika områden i Uddevalla kan skillnaden i medellivslängd vara upp till fem år. Vi vet att välutbildade får bättre vård än lågutbildade, detta påvisades t.ex. i en rapport om cancervården i våras. Mycket av detta är frågor att lösa i region och landsting, men vi i Uddevalla måste göra vad vi kan för att få bästa möjliga hälsa och välmående för hela vår befolkning.

Miljöpartiet Uddevalla