God arbetsmiljö

Lyssna

Engagerad och kompetent personal är Landstinget Dalarnas främsta resurs för att uppfylla kravet på god kvalitet i vården. Detta ställer höga krav på att arbetsgivaren prioriterar arbetsmiljöfrågorna.

En viktig reform är att sänka arbetstiden. Hela samhället tjänar på att människor orkar och vill arbeta fram till pensionen utan att slås ut på grund av stress eller för hårda arbetsvillkor. I ett första steg har vi som mål att sänka normalarbetstiden till 35 timmar per vecka för hårt belastade yrkesgrupper inom vården.

Vi vill ta bort delade turer och arbeta för att personalen ska få inflytande över sin arbetstid. Alla ska ha rätt till heltid, och deltid ska vara en möjlighet. Strävan att öka ordinarie personalbemanning måste fortsätta, så att användningen av stafettläkare såväl som övrig stafettpersonal kan minska.

 

Dela och diskutera sidan med dina vänner

Starta ett politiskt samtal, vår demokrati mår bra av det!

Kopiera länk: