Mat som ger friska människor, djur och ekosystem

Lyssna

Utan bra mat är det svårt att lyckas i skolan, och att inte minst äldre som får all sin mat från kommunen ska kunna lust inför maten är en fråga om anständighet.

Miljöpartiet vill

• Se till äldreboenden, skolor och förskolor har tillagningskök så att de kan servera mat av hög kvalitet som tillagas på plats.
  • Klimatanpassa maten som serveras, bl a genom att i högre grad servera växtbaserad och säsongsanpassad mat som kan odlas lokalt, och arbeta för att minska matsvinnet.
  • Öka andelen ekologisk mat och ställa höga djurskyddskrav på animaliska livsmedel – ingen djurhållning som inte minst lever upp till svenska djurskyddsregler ska accepteras.

Att maten ska vara god och hälsosam är en självklarhet, men vi menar att den också bör vara framställd med respekt för djur och natur. Att välja ekologiskt är ett sätt att minska kemikaliespridning och gynna biologisk mångfald, medan mer växtbaserat är ett positivt val för både djuren, klimatet och den egna hälsan.